2022 02 10

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

< 1 min.

Dzūkijos nacionalinio parko „Šalcinio“ galerijoje – paroda apie pasaulio įvairovę

Parodos plakatas

Dzūkijos nacionalinio parko „Šalcinio“ galerijoje du autoriai skirtingomis meninėmis priemonėmis byloja šio pasaulio įvairovę, grožį ir trapumą. Šiuolaikinė dailė ir tradicinė kultūra, jų dialogo skambesys kviečia pamąstyti apie mums suvokiamo, o gal tik nuspėjamo pasaulio egzistenciją ir mūsų vaidmenį jame.

Galerijoje ant grindų skleidžiasi dailininko Algimanto Roko Černiausko sukurta instaliacija-perfomansas „Raudonoji knyga“. Autorius „nukabina“ savo paveikslus nuo sienų ir perkelia jų ekspoziciją ant galerijos grindų, sukurdamas savotišką mandalą, kurioje lyg buveinėse „Natūra 2000“ iš žemės kyla nykstančių augalų, augančių grybų, už krūmokšnių ir medžių besislapstančių gyvūnų ir nardančių paukščių atvaizdai. 

Virš jų auksinio rugio spalva spindi, supasi tautodailininkės, meno kūrėjos Laimos Gegužytės-Saviščevienės „Sodai“. Jos sukurti šiaudiniai stebuklai šioje ekspozicijoje – lyg kosminiai ūkai: tai priartėja prie žemės, tai kyla aukštyn į begalybę, mesdami perregimus šešėlius ant sienų ir grindų. O tose kosminėse konstrukcijose supasi ir paukščiai, ir angelas. L. Saviščevienės kūrybos ištakų pradžia – Dzūkijos kraštui būdingos dailės ir amatų tradicijos. 

Galerijos ekspozicijoje ant stalo lankytojų laukia „Lietuvos raudonoji knyga. Gyvūnai. Augalai. Grybai“ (2021), kurią prisėdus ant kėdės galima pavartyti ir paskaityti. Bet nereikia pamiršti, kad „Raudonoji knyga“ nėra žinynas, kuriame pateikiama per amžius nusistovėjusi ir mažai kintanti informacija. Ją sudaro reguliariai apibendrinamos žinios apie nuolat kintančią gyvąją aplinką. Knyga praveriamos durys į šalies biologinės įvairovės vertybių pasaulį, kurio išsaugojimas yra dabarties ir ateinančių kartų rūpestis. Tai liudija ir anksčiau leisti „Raudonosios knygos“ leidiniai.

Ekspozicijos lankymas – savotiškas iššūkis, nes norint pamatyti kreida ir anglimi pieštus augalus, žvėriukus ir paukščius, įsižiūrėti į sodų subtilumą turi eiti grindimis, o čia, po kojomis, „Raudonoji knyga“, kuri nuolat kinta. Ir galbūt kada nors paskutiniame „Raudonosios knygos“ leidime, paskutinėje eilutėje, bus parašyta „Žmogus“, pro jo paties kuriamus pragaro vartus keliaujantis į dangišką sodą. 

„Šalcinio“ galerijos informacija

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien