2021 06 15

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

2 min.

E. Ridikaitės tapybos paroda „link“

Eglė Ridikaitė, Gėlių gatvės sinagogos grindys. Asmeninio archyvo nuotrauka

Eglės Ridikaitės tapybos parodoje „link“ pristatomi 2016–2021 m. sukurti E. Ridikaitės darbai, kuriuos sieja kelionės link tema: link išėjimo, link prašviesėjimo. Užmiršto, išsitrynusio, suardyto ar palaidoto grožio fragmentai menininkei yra nuorodos į meilės ryšį, palikusį tikėjimo pėdsaką, įkvėpusį eiti toliau. Tai gali būti žmogus, šventovė ar tiesiog mylima Vilniaus vieta.

Darbus šiai parodai Eglė kūrė gavusi laikiną studiją, sovietmečiu statytame vaikų darželyje, kurį ruošiamasi nugriauti. Prieš būsimas statybas teritoriją tyrę archeologai atkasė Didžiosios Vilniaus sinagogos liekanas. Nors niekas neatkurs istorinės neteisybės mirusiesiems, E. Ridikaitė veda gyvuosius susitaikymo ir išrišimo paveikslais link sujungdama tai, kas po žeme, su tuo, kas virš žemės. Praėjusią vasarą užėjusi į restauruojamą sinagogą Gėlių gatvėje, Eglė ten irgi pastebėjo grindų ornamentą. Nuplovė statybines dulkes, perkėlė piešinį ant plėvės, tada – ant drobės, o dabar parodos metu aerozoliniais dažais ryškina vaizdą.  

E. Ridikaitė išsiskiria savita tapybos koncepcija ir monumentalia kasdienybės poetika. Į paveikslus perkeldama jai svarbius, o kitiems nereikšmingus radinius ji prikelia bendras patirtis kaip kodą susikalbėti. Jos 18 dalių ciklas „Palikimas (babutas skarialas)“ 2014 m. meno mugėje „Art Vilnius“ pelnė geriausios menininkės titulą. 2018 m. Vyriausybės kultūros ir meno premija įvertintas 25 paveikslų ciklas „Kultūringos grindys“ įkvėpė vilniečius patyrinėti XIX a. pabaigos–XX a. pradžios pastatų laiptinių istorijas.

Menininkė Eglė Ridikaitė. Dainiaus Labučio nuotrauka
Eglė Ridikaitė, Gėlių gatvės sinagogos grindys. Asmeninio archyvo nuotrauka
Eglė Ridikaitė, Gėlių gatvės sinagogos grindys. Asmeninio archyvo nuotrauka
Eglė Ridikaitė, Gėlių gatvės sinagogos grindys. Asmeninio archyvo nuotrauka

 

2020 m. E. Ridikaitė tapo Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureate, įvertinta už kultūros paveldo aktualizavimą šiuolaikinėje tapyboje – ne tik lietuviško, bet ir žydiško, ne tik istorinio, bet ir šiandienio. Apdovanojimai nepakeitė Eglės noro toliau ieškoti ir kitiems atverti tai, kas nematoma, pamiršta, nutylėta: sugriautos sinagogos kolonas kaip užkastus mėnulius, ankštą mirštančiosios kambarėlį, eglute sudėtų plytelių grindinį, paveiksle  tampantį mišku. Tai nesibaigianti kelionė tapybos skaidrėjimo link.

Paroda veiks nuo 2021 m. birželio 19 d. iki spalio 2 d. Parodos kuratorės – Laima Kreivytė ir Agnė Narušytė. Dizainerė – Agnė Dautartaitė-Krutulė. Architektas – Justinas Dūdėnas.

Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus informacija

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien