Tapkite mūsų partneriais, padėkite išlaikyti visiems prieinamą, nemokamą ir kokybišką žiniasklaidą. Paremti
Paremkite ir tapkite mūsų partneriais.

2022 03 05

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

4 min.

Kad būtum, reikia kito. Apie bendrystę ir tarpusavio ryšius „Kino pavasaryje“ 

Rež. Carlos Simón filmo „Alkarasas“ („Alcarràs“, 2022 m., Ispanija, Italija, 120 min.) kadras

Ieškodami temos pagrindinei šių metų kovo 24–balandžio 3 dienomis vyksiančio festivalio programai „Kad būtum, reikia kito“, „Kino pavasario“ organizatoriai negalėjo net įsivaizduoti, kokią prasmę ir svorį ji įgis šiandieniame kontekste.

Ir nors atspirties tašku tuomet tapo noras patyrinėti individo santykius su socialine, ekologine ir politine aplinka pandeminiame nuovargio ir vis aštrėjančių visuomenės susipriešinimų fone, labai greitai tapo aišku: žmogaus egzistavimui reikalingas kitas žmogus, o to įrodymai pastarosiomis dienomis kaip niekad akivaizdūs. 

„Šiemet parengėme itin stiprią programą, buvome pasirengę savo žiūrovams kurti ilgai lauktą šventę, bet pasaulis per naktį pasikeitė, – sako festivalio generalinis direktorius Algirdas Ramaška. – Šiandien daugelis gyvename Rusijos ir Ukrainos karo naujienomis, patiriame plačią jausmų paletę ir, regis, negalime atsijungti. Nežinau, kas vyks po trijų savaičių, tačiau noriu pakviesti visus būti kartu: susitikti kine, trumpam stabtelėti, padėti suvaldyti tvyrantį nerimą ir per kiną dar geriau pažinti ir priimti pasaulį.“  

Reaguodamas į Rusijos vykdomą karą su Ukraina „Kino pavasaris“ jungiasi prie Ukrainos kino industrijos kvietimo boikotuoti rusišką kiną ir programoje atsisakė visų rusiškų filmų bei koprodukcijų su Rusija, programą papildydamas anksčiau festivalyje rodytais Ukrainos režisierių darbais. Likus dienai iki festivalio pradžios, kovo 23-iąją, kartu su kino teatru „Pasaka“ festivalis organizuoja specialią iniciatyvą – Ukrainos kino dieną Senamiesčio „Pasakoje“. Šiuos filmus viso festivalio metu bus galima išvysti ir virtualiose kino salėse.

Rež. Kelly Reichardt filmo „Pirmoji karvė“ („First Cow“, 2019 m., JAV, 122 min.) kadras
Rež. Marios Speth filmo „Mokytojas Bachmannas ir jo klasė“ („Mr Bachmann and His Class“ / „Herr Bachmann und seine Klasse“, 2021 m., Vokietija, 217 min.) kadras
Rež. Marion Neumann filmo „Žodis – grybams“ („The Mushroom Speaks“, 2021 m., Šveicarija, 90 min.) kadras
Rež. Jacquelyn Mills filmo „Vienumos geografija“ („Geographies of Solitude“, 2022 m., Kanada, 103 min.) kadras
Rež. Andrzejaus Żuławskio filmo „Apsėstoji“ („Possession“, 1981 m., Prancūzija, Vakarų Vokietija, 124 min.) kadras
Rež. Laurent'o Cantet filmo „Arthur Rambo“ (2021 m., Prancūzija, 87 min.) kadras
Rež. Chantal Akerman filmo „Amerikos istorijos: maistas, šeima ir filosofija“ („Histoires d'Amérique: Food, Family and Philosophy“ / „Histoires d'Amérique: Food, Family and Philosophy“, 1989 m., Belgija, Prancūzija, 92 min.) kadras
Rež. Spike'o Lee filmo „Elkis teisingai“ („Do The Right Thing“, 1989 m., JAV, 120 min.) kadras
Rež. Safi Faye filmo „Laiškai iš kaimo“ („Kaddu Beykat“, 1976 m., Senegalas, 90 min.) kadras
Rež. Ari Folmano animacinio filmo „Kur dingo Ana Frank?“ („Where Is Anne Frank“, 2021 m., Belgija, Liuksemburgas, Prancūzija, Nyderlandai, 99 min.) kadras

Kodėl reikia kito? 

Festivalį atidarys „New York Film Critics Circle“ 2020 m. geriausio filmo apdovanojimu įvertinta JAV režisierės Kelly Reichardt juosta „Pirmoji karvė“ (The First Cow), jautriai pasakojanti istoriją tarp gabaus virėjo ir laimės ieškančio emigranto. „Kino pavasario“ programos ir turinio vadovė Aistė Račaitytė sako, kad kaip tyloje stipriau suskambantis garsas, K. Reichard filmo tamsoje, perteikiančioje kapitalistinės Amerikos kūrimosi fizinę ir moralinę klampynę, suspindi dviejų atsitiktinai bendrakeleiviais tapusių žmonių draugystė.

„Filmas subtiliai klausia, kodėl šalyje, kurioje visi yra lygiaverčiai imigrantai, naujakuriai, netrunka rastis hierarchijos? Vieninteliu priešnuodžiu tampa dėmesingumas kitam, nes kitas žmogui – namai“, – pasakoja ji. 

Kaip gyventi kartu? 

Daugelyje „Kad būtum, reikia kito“ programos filmų kviečiama atsigręžti į lygybės, socialinių medijų daromos įtakos temas. Vieno populiariausių apie rasizmą kalbančių režisierių Spike’o Lee filme „Elkis teisingai“ (Do The Right Thing) ši tema tampa kertine. 1989 m. Kanų kino festivalio konkursinėje programoje rodytas filmas savo aktualumo neprarado ir šiandien, jis kviečia kelti svarbius klausimus apie tai, ką darome ne taip ir ko tūksta mūsų darniam sugyvenimui. 

Toronto kino festivalyje pristatytame prancūzų režisieriaus Laurent’o Caltel’io tikrais įvykiais paremtame filme „Arthur Rambo“ į buvimą visuomenėje ir sugyvenimą žiūrima per socialinių tinklų prizmę, kinematografiškai atkuriant įtemptą šiuolaikinės visuomenės, tarpstančios socialinėse medijose, būklę.

Konkretus ir metafizinis kitas 

Šalia filmų, reflektuojančių gyvenimą kartu, programoje netrūksta juostų apie žmogiškąsias patirtis, kurias sunku paaiškinti. Lenkų režisieriaus Andrzejaus Żuławskio filme „Apsėstoji“ (Possession) nagrinėjama neištikimybės istorija, vedanti į smurtą ir painius vidinio pasaulio koridorius. „Apsėstoji“ yra ypatinga atrhauzo vizija, kurios virsmas į psichologinį „kūno siaubo“ filmą yra vertas būti pamatytas su visa savo sukrečiančia didybe – „Kino pavasaryje“ bus parodyta praėjusiais metais restauruota 4k kopija“, – sako programos sudarytojas Andrei Tănăsescu.

Režisieriaus Ari Folmano juosta „Kur dingo Anė Frank?“ (Where Is Anne Frank?) – tai alternatyvi literatūros, istorijos ir kūrybingumo pamoka, kurioje pagrindine priežastimi Izraelio animatoriui darsyk ekranizuoti Anos Frank istoriją tampa įtampa, kylanti vaikštant po jos vardo pėdsakų pilną Amsterdamą.

Berlyno kino festivalyje „Sidabriniu lokiu“ apdovanotas intymus dokumentinis filmas „Mokytojas Bachmannas ir jo klasė“ (Mr. Bachmann and His Class) atskleidžia ypatingą ryšį tarp mokytojo ir jo daugiakultūriškos klasės. Marios Speth režisuotame pasakojime palengva atsiskleidžia jautrus neįprastais metodais dėstančio mokytojo tikslas – kiekvienam vaikui įdiegti, kad jis yra svarbus.

Kaip geriau suprasti vienas kitą?

„Kad būtum, reikia kito“ programoje nugulė ne vienas filmas, perteikiantis istorinių traumų patirtis, turėjusias nemažą poveikį dabartinei žmonių kultūrai. Danų ir prancūzų režisieriaus Jonaso Poherio Ramusseno trims „Oskarams“ nominuotame filme „Bėglys“ (Flee) pasakojama akademiko, daug metų saugojusio paslaptį, istorija apie pabėgimą iš Afganistano.

Eksperimentinio ir avangardinio kino atstovės Chantale Akerman filmas „Amerikos istorijos: maistas, šeima, filosofija“ (Histoires d’Amérique: Food, Family and Philosophy) kiekvieną žiūrintįjį supažindina su neformalia žydų imigrantų Niujorke istorija, kur žiūrėdami tiesiai į kamerą jie pasakoja apie traumas, praradimus ir išlikimą.

Festivalyje netrūksta ir naujienų iš Berlinalės – be jau anksčiau minėtų filmų „Kino pavasario“ žiūrovai išvys ir pagrindinių konkursinių programų nugalėtojus: „Auksinį lokį“ šiais metais laimėjusį katalonietės Carlos Simon „Alkarasą“ (Alcarràs), „Encounters“ programos prizininką Ruth Beckerman „Mutzencbacher“ ir net kelių nepriklausomų žiuri apdovanotą Kanados kino kūrėjos Jacquelyn Mills juostą „Vienumos geografiją“ (Geographies of Solitude). 

Festivalio „Kino pavasaris“ generalinis direktorius Algirdas Ramaška. Audriaus Solomino nuotrauka
„Kino pavasario“ programos ir turinio vadovė Aistė Račaitytė. Audriaus Solomino nuotrauka
Audriaus Solomino nuotrauka
Festivalio „Kino pavasaris“ generalinis direktorius Algirdas Ramaška ir programos bei turinio vadovė Aistė Račaitytė. Audriaus Solomino nuotrauka
Audriaus Solomino nuotrauka
„Kino pavasario“ programos ir turinio vadovė Aistė Račaitytė. Audriaus Solomino nuotrauka
Audriaus Solomino nuotrauka
Festivalio „Kino pavasaris“ generalinis direktorius Algirdas Ramaška. Audriaus Solomino nuotrauka
Festivalio „Kino pavasaris“ generalinis direktorius Algirdas Ramaška ir programos bei turinio vadovė Aistė Račaitytė. Audriaus Solomino nuotrauka
„Kino pavasario“ programos ir turinio vadovė Aistė Račaitytė. Audriaus Solomino nuotrauka

Raizgūs ryšiai su aplinka

Vienas iš filmų, tapusių įkvėpimo šaltiniu šių metų temai – Šveicarijoje dirbančios režisierės Marion Neumann dokumentinė juosta „Žodis – grybams“ (The Mushroom speaks), kurioje grybų karalija tampa puikia visko pasaulyje kopriklausomybės iliustracija. Kūrėjai kelia klausimą: galbūt grybai gali padėti mums pakeisti santykį su pasauliu?

FIPRESCI prizą 1976 metų Berlyno kino festivalyje pelnę režisierės Safi Faye „Laiškai iš kaimo“ (Kaddu Beykat) atsigręžia į gamtos sukeliamų iššūkių svarbą žmogaus gyvenimui – Senegalo kaime gyvenantys jaunuoliai nori susituokti, tačiau dėl užsitęsusios sausros ir suprastėjusio derliaus vienam jų tenka išvykti dirbti į miestą, kuriame patiria tik išnaudojimą. 

„Kino pavasaris“ kovo 24–balandžio 3 d. vyks vyks kino teatrų ir namų ekranuose visoje Lietuvoje. Prekyba bilietais į „Forum Cinemas Vingis“, „Apollo Kinas Akropolis“, „Skalviją“, Senamiesčio „Pasaką“, Paupio „Pasaką“ ir „Forum Cinemas Kaunas“ prasidės kovo 6 d. – tądien bilietus bus galima įsigyti mažiausia kaina. Dalį filmų festivalio metu žiūrovai galės matyti namų kino platformose Kpplius.lt, „Telia TV“, „Žmonės Cinema“. Visą festivalio programą galima rasti čia.  

Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kino centras, Vilniaus miesto savivaldybė, Lietuvos kultūros taryba ir Europos Sąjungos programa „Kūrybiška Europa“ MEDIA.

„Kino pavasario“ informacija

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien

Svarbu!

Įsivaizduokite, vieną dieną Jus pasiekia tokia žinia –
dėl finansinių sunkumų „Bernardinai.lt“ stabdo savo veiklą.

Darome viską, kad taip neatsitiktų, bet mums reikia Jūsų pagalbos.
Paremkite dabar, kad galėtumėte skaityti „Bernardinai.lt“ ir rytoj.