2020 08 29
Vidutinis skaitymo laikas:
Kas tas vyras, kuriam Petras ausį nukirto?

Kartais pažįstamiems iškeliu keistų klausimų apie Bibliją. Tai gali būti be galo įdomios detalės, naujai nušviečiančios Šventojo Rašto eilutes arba atskleidžiančios platesnį kontekstą. Štai vienas iš tokių klausimų: koks vardas to vyruko, kuriam Petras ausį nukirto?
Na, tikiuosi pamąstėte, (ne)atspėjote ir dabar galėsite su juo šiek tiek susipažinti. Viena eilutė Biblijoje gali pateikti daug informacijos, taigi skaitom:
Simonas Petras, kuris turėjo kalaviją, išsitraukė jį, ištiko vyriausiojo kunigo tarną ir nukirto jam dešinę ausį. Tarnas buvo vardu Malkus (Jn 18, 10).
Evangelistas Jonas mums nurodo, kad tai vyriausiojo kunigo tarnas ir pamini jo vardą – Malkus. Iš to galime manyti, kad tai nėra eilinis vergas ar samdinys.
Tai matome ir tekste, nes jis įvardijamas kaip tarnas. Nors kai kuriuose vertimuose galima rasti, jog Malkus yra vergas, labiau tikėtina, kad tai buvo aukščiausio rango tarnas.
Taip pat svarbu, kad Malkumi galėjo vadintis ne bet kas. Hebrajiškai šis vardas skamba Mēlēk ir yra kildinamas iš semitinės šaknies mlk, t. y. karališkas. Tuo metu šis vardas buvo paplitęs tarp kaimynystėje gyvenusių nabatėjų (semitų etninė grupė, gyvenusi IV a. pr. Kr.–VII a. Artimuosiuose Rytuose ir kalbėjusi aramėjų kalbai gimininga kalba). Malkaus vardu vadinosi du nabatėjų karaliai Malkus I (50–28 m. pr. Kr.) ir Malkus II (40–71 m. po Kr.).
Istoriniai šaltiniai liudija, kad šiuo vardu vadinosi ir daug aukšto rango tarnų. Tikėtina, kad Jono minimas Malkus galėjo būti arabų kilmės, o tai reikštų, kad jis nebuvo vergas. Malkus, būdamas aukšto rango tarnas, galėjo atstovauti vyriausiojo kunigo valdžiai (nes ko jis dar ten būtų malęsis?). Taip pat, tikėtina, kad Petras nebūtų smogęs pirmam pasitaikiusiam vergui – nes nebūtų jokios prasmės tą daryti.

Kiekvienas, kuris nors kiek mokėsi kovos menų (o Petras, kad taip mikliai nukirstų ausį, tikrai turėjo pasimokyti kovoti kardu), žino, kad pradžioje reikia „iškirsti“ svarbiausią grupės asmenį, t. y. vadą. Egzegetai šiuo atveju mano, kad Petras tikrai suvokė, ką daro ir kam smogia. Čia vėlgi tikėtina, kad Malkus galėjo turėti kokių nors skiriamųjų ženklų, tad Petras nesusipainiojo ir kirto tam, kam planavo.
Viliuosi, kad šią biblinio teksto dalį dabar skaitysite kiek kitaip.
Naujausi

Popiežius Irake. Susitikimas su vyskupais, kunigais, vienuoliais, seminaristais, katechetais

Lietuvos vyskupai kviečia maldai už lietuvius visame pasaulyje

Tragikas su lyriko siela. Aktoriui Vytautui Grigoliui – 70

O. Koršunovo „Jelizaveta Bam“ – spektaklis, gimęs pogrindyje tikra to žodžio prasme

Pal. J. Matulaitis: „Mums turi rūpėti sielų išganymas, o ne priešų pažeminimas“

Istorinis popiežiaus vizitas į Iraką: piligrimystė iškankintoje žemėje

Karolis Račkauskas-Vairas ir Lietuvos pasiuntinybė Pietų Afrikoje

Smurtas lygu meilė?

Vaikai alkoholikų šeimose – ar įmanoma nuo tokios patirties pasveikti?

Aktorius M. Vaitiekūnas dramaturgo amplua su pjese „Ką/stingas“

Vertėja G. Gailiūtė-Bernotienė apie „Rūstybės kekes“: romane pateikta kapitalizmo kritika tikrai negailestinga
