2020 07 23

Lukas Mykolaitis

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

2 min

Ko trūksta vaikams: daugiau būrelių ar stiprių burių?

Vaikas su kuprine
Unsplash.com nuotrauka

Pirmadienį – muzikos mokykla, antradienį – krepšinis, trečiadienį – matematikos korepetitorius, ketvirtadienį… Taip atrodo dažno moksleivio tvarkaraštis po pamokų. Daugelis norime, kad mūsų vaikai būtų visapusiškai išsilavinę – jautrūs menui, sportiški, greitai mąstantys ir pan. Tačiau, daug veikti ne visada reiškia daug augti. Panašiai kaip laivas, netekęs burių audros sūkuryje, pasimeta kelionėje, pasimeta ir vaikas, neturintis atsakymo į klausimą, dėl ko verta daryti tai, ką darai. Tad, kaip padėti vaikui siekti visapusiško augimo? Aiškūs prioritetai, savęs dovanojimas ir aplinkos kūrimas – tai lūžio taškai, kurių taip dažnai pritrūksta norint augti įprastinėje veikloje.

Prioritetai padeda nepaskęsti veiklume

Mokykla, popamokiniai užsiėmimai, panašiai kaip darbas suaugusius, lengvai įsuka į veiklų verpetą, kuriame lengva pasimesti. Deja, didelis veiklos kiekis nepadeda atsirinkti, kas svarbiausia. Kaip netapti traukinio mašinistu, kuriam sugedo stabdžiai be galimybės sulaikyti jau įsibėgėjusį traukinį?
Aiškūs prioritetai padeda nepaskęsti aklame veiklume ir atsirinkti, kas svarbiausia. Vienas iš žaismingų būdų, kaip padėti vaikui įsivardinti savo gyvenimo prioritetus, tai kartu pasidaryti „gyvenimo kompasą“.

Tam reikės lapo popieriaus ir pieštuko. Kartu įvardinkite sritis, su kuriomis dažniausiai susiduriama: laisvalaikis, mokykla, draugai, šeima ir pan. Paprašykite vaiko šalia pažymėti nuo 0 iki 2, kiek kiekviena iš šių sričių jam yra svarbi (0 – nesvarbu, 2 – labai svarbu). Toliau paprašykite pažymėti nuo 0 iki 2, kiek realaus laiko kiekvienai iš sričių jis skiria. Nustebsite, kaip lengva pastebėti, kas iš tiesų svarbu, ką belėkdami jau galbūt spėjome pražiopsoti ir, priešingai, kas suryja daugiausiai laiko.

Savęs dovanojimas teikia drąsos

„Emocinis intelektas“, „empatija“ – dažnai girdime, kokios svarbios šios sritys, ir kaip jis vis aktualėja bėgant laikui. Dėl aktualumo sunku pasiginčyti – gebėjimas suprasti, kaip jaučiasi kitas žmogus, yra lyg pagrindas bet kokiam abipusiam santykiui palaikyti. Tačiau, jaustis gerai nepakanka. Juk meilė – laikas, dėmesys neatlygintinai skirti kitam žmogui visada pareikalauja pastangų, kurios kartais ne tokios jau saldžios.

Gera žinia ta, kad savęs dovanojimas teikia drąsos. Panašiai kaip motina, kuri ryžtingai keliasi vidury nakties slaugyti sergančio vaiko, taip ir vaikai gali mokytis nebijoti meilės reiklumo, dovanodami save dėl kito žmogaus gėrio. Suprantama, visų kalnų per dieną neužkopsi. Pradėkite savęs dovanojimo mokytis po truputį. Pabandykite su vaiku pažaisti „strategijos dėžutę“.

Ant lapo popieriaus nupieškite keturis kvadratus. Trijuose kvadratuose įvardinkite sritis, kur vaikui buvo sunku, tačiau pastangų dėka dabar sekasi gerai. Aprašykite, kaip pavyko susidoroti su jose iškilusiais sunkumais. Kokių veiksmų reikėjo imtis? Ketvirtame kvadrate įvardinkite sritį, kurioje norėtų daugiau pasistengti dėl kitų žmonių (pavyzdžiui, santykis su draugais, šeima ir pan.).

Aprašykite, kurie iš veiksmų, kuriuos įvardijote trijuose kvadratuose (tai, kas sekasi gerai), galėtų taip pat būti panaudoti ir ketvirtame kvadrate (kur norėtų patobulėti). Dažnai gera patirtis lieka pamiršta, nepraleiskime progos ja pasinaudoti.

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien

Aplinkos kūrimas įprasmina

Abiturientai šiuo metu svarsto, kokią studijų kryptį pasirinkti, kur studijuoti. Kai kas pasiliks čia Lietuvoje, kita dalis, matyt, išvyks į užsienį. Ar išvažiuoti blogai? Savaime ne. Tačiau, jei to siekiama tik su tikslu pabėgti iš Lietuvos, reikėtų susimąstyti. Esminis klausimas – ką galiu padaryti, kad aplinka, kurioje esu, man taptų patrauklesnė?

Pastangos kurti aplinką įprasmina mūsų buvimą čia ir dabar, daro ją malonesne, kviečiančia pasilikti. Deja, suvokimas, kad vaikai taip pat gali kurti aplinką, kurioje gyvena, ne visada toks akivaizdus. Diskusija su vaiku apie tai, kokioje aplinkoje jam patiktų gyventi ir ką jis galėtų padaryti, kad taip atsitiktų, dažnai būna labai vaisinga.

Artėjant rugsėjui netrukus vėl susidursime su dilema į kokias veiklas vaikus leisti. Nepamirškime, dažniausiai ne daugiau būrelių vaikui trūksta, o stiprių burių, kurios galėtų palaikyti, nepaisant veiklos, kuria užsiimsime.

Mūsų misija

Kurti krikščionišką pasaulėžiūrą atskleidžiantį, aktualų, viltingą ir išliekantį turinį.

Prisidėkite skirdami paramą.