2022 04 07
Vidutinis skaitymo laikas:
Menininkės E. Grėbliauskaitės parodoje – žvilgsnis į visuomenės gerklę

„Gerklė yra pusiaukelė tarp proto ir širdies. Čia vyksta svarbūs organizmo reguliavimo procesai. Tyrinėju tokius reguliavimo, represijų, cenzūravimo mechanizmus ir mūsų visuomenėje, bendruomenėse, istorijoje“, – sako menininkė Eglė Grėbliauskaitė, kviečianti į parodą „Leiskite pažiūrėti Jums į gerklę“.
Nuo balandžio 8 d. iki mėnesio pabaigos Vilniaus dailės akademijos (VDA) parodų salėse „Titanikas“ eksponuojamoje parodoje žvelgiama į vidinius ir išorinius konfliktus, nesusikalbėjimus ir tai, kas įtemptoje šiandienoje tarsi stringa gerklėje.
Pasitelkdama talpią gerklės metaforą, menininkė parodoje pristato per pastaruosius penkerius metus VDA meno doktorantūros studijų laikotarpiu sukurtus projektus. Juose E. Grėbliauskaitė imasi ieškoti senų ar naujų socialinių ir politinių negalavimų, savotiškų visuomenės pykinimo priežasčių. Galerijose ar ekspozicijų salėse neišsitenkantys menininkės kūriniai dažniausiai eksponuojami viešosiose erdvėse, įsiterpia į miesto audinį ir įtraukia jo gyventojus, bendruomenių narius, biurokratines sistemas.
Vienas naujausių atgarsio visuomenėje sulaukusių projektų – E. Grėbliauskaitės kartu su kolege menininke Agne Gintalaite Petro Cvirkos skvere Vilniuje inicijuotas socialinis kasdienybės spektaklis „Nepamirškime nebeprisiminti“. Dirbtinėmis samanomis – užmaršties simboliu – padengusios P. Cvirkai skirtą paminklą, menininkės Vilniaus miesto savivaldybės buvo paprašytos renginį nutraukti, nepaisant anksčiau joms išduoto leidimo. Praėjusių metų lapkritį vykusios iniciatyvos dokumentacija bei objektai atsiranda ir naujausioje E. Grėbliauskaitės parodoje.
Greta pristatomi ir anksčiau menininkės įgyvendinti projektai ar akcijos. Viena tokių – 2020-aisiais vykusių protestų Baltarusijoje kontekste E. Grėbliauskaitės inicijuotas spiginimas į Baltarusijos ir Rusijos ambasadų Vilniuje langus. Į parodos erdvę taip pat persikelia ir 2016 m. šalia Seimo rūmų stovėjusios „Triumfo arkos“ liekanos, pasigirsta Salomėjos Nėries poezija, 2018-aisiais kaip garso instaliacija skambėjusi šalia poetės vardu pavadintos sostinės gimnazijos.
„Kontekstas yra ir didžiausias priešas, ir pagalbininkas, – sako menininkė. – Visi čia pristatomi kūriniai šiandien įgyja dar kitokią prasmę nei tuo metu, kai buvo įgyvendinti. Karo akivaizdoje bet koks kontroversiškų praeities simbolių vertinimas ir interpretavimas patiria ypač didelį spaudimą. Todėl ši paroda primena, kokia reikalinga tokių klausimų revizija, kaip atidžiai turime stebėti save ir tai, ko anksčiau nematėme, kam neradome žodžių, strigusių mūsų kolektyvinėje gerklėje.“
Simboliška, kad E. Grėbliauskaitės paroda eksponuojama Vilniaus dailės akademijos parodų salių „Titanikas“ pirmame aukšte. Čia 2016 m. menininkė pristatė savo projektą „C30/37-XC3-CI0, 2-D16-S3, naujos geros grindys Titanikui“ – specialiai išlietas naujas betonines grindis, veikiančias ir kaip savarankiškas menininkės kūrinys, ir kaip svarbi infrastruktūra kitoms parodoms. Šioje E. Grėbliauskaitės parodoje kūriniai rodomi pritemdytoje ir šviesos tinkleliu suskaidytoje erdvėje, lyg sukatalogizuoti viešojoje erdvėje pristatytų kūrinių liudijimai.
Parodą kuravo Linas Bliškevičius, architektūrą kūrė Povilas Marozas, grafikos dizainą – Marek Voida. Paroda „Leiskite pažiūrėti Jums į gerklę“ Vilniaus dailės akademijos parodų salių „Titanikas“ pirmame aukšte (Maironio g. 3, Vilnius) veiks iki balandžio 30 d.
VDA parodų salės „Titanikas“ informacija
Naujausi

Gydytojas dietologas E.Grišinas: daugeliui omega-3 riebalų rūgščių trūksta, nors to nė nejaučiame

Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadas papildytas septyniais naujais reiškiniais

Velykų misterijos uždangą praskleidus. Pokalbis su dr. A. Giniūniene

VU bibliotekoje bus eksponuojamos pirmosios lietuviškos knygos – M. Mažvydo ir M. Daukšos katekizmai

Persekiojamas kas septintas krikščionis pasaulyje

Naujai mąstyti apie karą

Amfetaminas – dvylikos, depresija ir paranoja – keturiolikos. Martyno kova už blaivumą

Išgyvenusieji ir neišdavusieji. „Vaikų akcija“ Kauno gete 1944 m. kovo 27–28 d.

Meno istorikė dr. R. Janonienė: „Man asmeniškai ypač svarbūs buvo Bernardinų ansamblio restauravimo darbai“

Aktorė J. Jankelaitytė: „Leiskime savo vidiniam vaikui kartais išeiti pasivaikščioti“

Gyvenimas gyvenime
