Vykdome technologijų atnaujinimo darbus. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų. Norite prisidėti prie pokyčių? Nepamirškite -> Paremti
Atsinaujiname. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų. Bet galite paremti.

2021 01 20

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

2 min.

Namų kino ekranuose – magiškas F. Fellini kinas, kuriam specialios progos nereikia

Iš kairės: režisierius Federico Fellini, aktoriai Marcello Mastroianni ir Sophia Loren. IMDb.com archyvo nuotrauka

Sausio 20-oji – kino menui ir istorijai svarbaus autoriaus Federico Fellinio gimimo diena (1920–1993). Ta proga „Skalvijos“ kino centras savo virtualioje salėje rodo du meistro filmus – ankstyvąjį darbą „Pienburniai“ (I vitelloni, 1953 m.) ir garsųjį šedevrą „8½“ (1963 m.). Juos bus galima pasižiūrėti nuo sausio 22 dienos.

Pernai Lietuvoje ir visame pasaulyje buvo minimos šimtosios italų kino genijaus gimimo metinės – rengtos filmų retrospektyvos ir parodos, leistos knygos, vyko kitų renginių. Iš tiesų autoriaus filmams, sukurtiems per penkiasdešimt metų trukusią karjerą, specialios progos nereikia. F. Fellini darbai – klasika, kurią galima žiūrėti labai daug kartų ir kiekvieną sykį atrasti ką nors naujo. Įtakingi režisieriai, pavyzdžiui, Martinas Scorsese, „filmą apie filmą“ – „8½“ – pasižiūri kasmet.

„Nors praėjusiais metais buvo skirta nemažai dėmesio ir renginių minėti šio režisieriaus šimtosioms gimimo metinėms, Fellinio filmai – neatsižiūrimi ir neišnarpliojami, todėl žiūrovams siūlome namuose pasinerti į magišką Fellinio kiną. Šalia legendinio „8½“ įdomu pamatyti ir ankstyvajam režisieriaus kūrybiniam laikotarpiui priskiriamą juostą „Pienburniai“, kurioje jau apčiuopiama Fellinio meistrystė kuriant personažus, filmuojant erdvę, atsiskleidžia jo kuriamas lyriškumas ir nostalgija. Nors abi juostas skiria dešimt metų, temiškai filmai labai panašūs – tiek „8½“, tiek „Pienburniai“ paremti autobiografiniais motyvais, filmų personažai išgyvena tam tikrą krizę, nežinomybę, o žiūrovas juose įtraukiamas į pasaulį, kupiną triukšmo, gražių žmonių ir sapnų, neatskiriamų nuo tikrovės“, – pasakoja filmus atrinkusi „Skalvijos“ kino centro programų koordinatorė Eglė Maceinaitė.

Vaidybinis filmas „Pienburniai“ – trečias F. Fellinio režisuotas pilnametražis darbas, pasakojantis apie penkis draugus, kurie atvyko į nedidelį pajūrio miestelį. Visiems trisdešimt, ir jie, išskyrus vieną, labai nerūpestingi. Jie gyvena su tėvais, nenori dirbti, tik šėlti ir lankytis baruose.

Filmas buvo nominuotas „Oskarui“ už geriausią scenarijų, o Venecijos kino festivalyje pelnė „Sidabrinį liūtą“ už geriausią režisūrą. Juosta „Pienburniai“ autorių išgarsino už Italijos ribų.

„Pienburniuose“ juntamos neorealistinės dvasios po dešimtmečio pasirodžiusiame „8½“ jau nebėra. Pastarajame, kaip ir kituose autoriaus darbuose, sudėtinga atskirti, kur tikrovė, o kur siautėja autoriaus vaizduotė. Tai būdinga F. Fellini, toks jo feliniškas pasaulis.

Rež. Federico Fellini filmo „8½“ (1963 m.) kadras. Aktorius Marcello Mastroianni.
Rež. Federico Fellini filmo „Pienburniai“ („I vitelloni“, 1953 m.) kadras
Rež. Federico Fellini filmo „8½“ (1963 m.) kadras. Aktorius Marcello Mastroianni.
Rež. Federico Fellini filmo „Pienburniai“ („I vitelloni“, 1953 m.) kadras

„8½“ – brandaus kūrėjo pasakojimas apie sėkmingą režisierių, tačiau prislėgtą – šis nenutuokia, apie ką bus kitas jo filmas. Be to, jį nuolat graužia prodiuseris, žmona, meilužė ir kiti. Pagrindinis veikėjas, kurį vaidina Marcello Mastroianni, yra F. Fellinio alter ego. Sukūręs „Saldų gyvenimą“ (La dolce vita, 1960 m.), iškėlusį jį į aukštumas, kino meistras išgyveno kūrybines kančias. O tada sukūrė „8½“, kuris dažnai vadinamas ne tik geriausiu jo darbu, bet ir geriausiu visų laikų filmu.

Karjerą kine F. Fellini pradėjo 1944 metais, kai kartu su Roberto Rosseliniu ir Sergio Amidei sukūrė scenarijų pirmajam italų neorealizmo filmui „Roma – atviras miestas“ (Roma città aperta, 1945 m.). Prireikė šiek tiek laiko, kol kartu su Alberto Lattuada būsimas genijus debiutavo kaip režisierius pristatydamas komedijos ir dramos žanrus sujungiančią juostą „Varjetė šviesos“ (Variété Lights, 1951 m.). Po šio sekė savarankiškai režisuota socialinė satyra „Baltasis šeichas“ (Lo sceicco bianco, 1952 m.), o tada – jau minėtas filmas „Pienburniai“.

Režisierius mirė 1992 metais.

Filmai „Skalvijos“ virtualioje kino salėje bus pasiekiami nuo sausio 22 d. Naujiems vartotojams peržiūra virtualioje salėje nekainuoja, o ją išnaudojusiems – 3,29 Eur.

„Skalvijos“ virtualios salės repertuaro pagrindą sudaro specialiai atrinkti įsimintiniausi pastarojo dešimtmečio filmai ir ryškiausi režisierių debiutai. Katalogas dažnai atnaujinamas – filmai jame keičiasi panašiai kaip kino teatrų programose. Žiūrovų pamatytas juostas keičia nauji darbai. Namų kino platformoje pirmoji peržiūra nemokama. Ją išnaudojus filmo nuoma kainuoja 3–4 eurus.

Skalvijos“ informacija

Norite nepraleisti svarbiausių naujienų? Prenumeruokite naujienlaiškį:

Atsinaujiname

Vykdome technologijų atnaujinimo darbus. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų.

Norite prisidėti prie pokyčių?

Paremkite