2020 07 16

Ieva Bačiulytė

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

3 min

Pianistas L. Geniušas: sunkiausias karantino etapas – grįžimas į sceną ir gyvenimą

Portretas sodyboje.
Pianistas Lukas Geniušas. Asmeninio archyvo nuotrauka

Karantino laikotarpį vasarnamyje prie Maskvos praleidęs vienas žymiausių Lietuvos pianistų LUKAS GENIUŠAS su žmona Anna jau kurį laiką Lietuvoje.

Po beveik penkerių mėnesių priverstinės pauzės čia jis atliks pirmuosius koncertus. Liepos 19 d. Pažaislio muzikos festivalyje, liepos 21 ir 22 d. Vilniaus kongresų rūmuose ir liepos 23 d. Klaipėdos koncertų salėje pianistas koncertuos su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru, diriguojamu maestro Gintaro Rinkevičiaus.

„Per karantiną sunkiausia buvo prisipažinti sau, kad be savo paties atliekamos muzikos iš tikrųjų galima gyventi“, drąsiai pripažįsta garsus muzikas ir sako, kad priverstinė pauzė galiausiai atvedė ne prie depresijos, o prie palengvėjimo.

Lukai, šiuo metu esate Lietuvoje, neseniai čia atvykote. Papasakokite, kur praleidote karantino laikotarpį? Koks tai buvo Jums laikas? Kaip jį leidote, kaip jautėtės?

Tiesa, atvykome į Lietuvą tik birželio viduryje, visą laiką iki tol buvome prie Maskvos, mūsų šeimyninėje „dačioje“ (liet. vasarnamyje – aut. past.), kur puikiai išvengėme daugumos pandemijos pavojų. Manau, sunkiausią karantino etapą mes išgyvename būtent dabar – tuo laikotarpiu, kai reikia sugrįžti. Sugrįžti ir į sceną, ir į patį gyvenimą, kurį, kartais atrodo, pradedu pamiršti, kaip gyventi. Mes labai laimingi, kad pavyko atvykti į Lietuvą, kur aplinkybės, palyginus su beveik visu likusiu pasauliu, tiesiog pasakiškos.

Mano pagrindinis karantino akcentas – poilsis nuo patrakusio koncertinio grafiko ir savęs sugavimas gamtos tylumoje, šeimos glėbyje, savo minčių nepriverstinėje tėkmėje.

Kas buvo sunkiausia per karantiną?

Sunkiausia buvo prisipažinti sau, kad be savo paties atliekamos muzikos iš tikrųjų galima gyventi. Net nereikia ir minėti, kad po kovo buvo atšaukti visi suplanuoti koncertai – tarp jų buvo ir tokie kaip debiutas su žymiuoju Filadelfijos simfoniniu orkestru, Yomiuri simfoniniu orkestru Tokijuje, rečitalis Milane ir dešimtys kitų – tai po keleto labai nemalonių emocijų pliūpsnių greitai atvedė ne prie depresijos, o prie palengvėjimo, prie didžiulio svorio, gulinčio ant pavargusių pečių, numetimo. Man labai reikėjo pauzės, ir aš ją priverstinai gavau – dabar žiūriu į tai tik kaip į dovaną.

Sodyboje žvelgia iš balkono.
Pianistas Lukas Geniušas. Asmeninio archyvo nuotrauka
Portretas.
Pianistas Lukas Geniušas. Asmeninio archyvo nuotrauka
Portretas tamsoje.
Pianistai Anna ir Lukas Geniušai. Asmeninio archyvo nuotrauka
Pasirėmęs į fortepijoną.
Pianistas Lukas Geniušas. Asmeninio archyvo nuotrauka

Liepos 21, 22 d. koncertuosite Vilniaus kongresų rūmuose, liepos 23 d. – Klaipėdos koncertų salėje. Tai bus pirmieji Jūsų koncertai po priverstinės pauzės?

Taip, pirmieji. Prieš tai dar pagrosime su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru ir maestro Gintaru Rinkevičiumi Pažaislio muzikos festivalio atidaryme, atliksime retai skambantį Ludwigo van Beethoveno kūrinį – fantaziją fortepijonui, chorui ir orkestrui. Bet, žinoma, koncertai liepos 21 ir 22 d. Vilniaus kongresų rūmuose man bus pirmieji visaverčiai kaip solisto pasirodymai po tokios ilgos pauzės.

Pastarasis išėjimas į sceną buvo Paryžiuje vasario 26 dieną… Atrodo, praėjo amžiai. Sergejaus Rachmaninovo trečiasis koncertas su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru man irgi nėra atsitiktinė kombinacija. Mano pirmasis koncertas su šiuo orkestru buvo 2005 m., ir programoje grojau būtent S. Rachmaninovo trečiąjį (tada tik ką išmoktą…), dirigavo Julius Geniušas, mano dėdė. Vėliau kartu įrašėme kompaktinį diską. Sugrįžimas į sceną su šiuo koncertu man labai simboliškas ir reikšmingas!

Papasakokite, kuo ypatingas S. Rachmaninovo trečiasis koncertas fortepijonui ir orkestrui?

Tai vienas svarbiausių fortepijoninių kūrinių pianisto repertuare. Tikras Everestas, kupinas techninių iššūkių ir reikalaujantis visiškos interpretacinės laisvės. Muzika, skriejanti taip natūraliai, jog atrodo, kad niekaip kitaip ir negalėtų būti parašyta. Tuo pačiu paslaptinga…

Kokie Jūsų ateinančio sezono planai? Grojate visame pasaulyje, kokios nuotaikos garsiausių koncertų salių repertuaruose?

Žinoma, visi mes – muzikantai – dabar išgyvename aštrią krizę. Visų koncertinių organizacijų, agentų, filharmonijų (ką ir kalbėti apie teatrus…) situacija yra nenuspėjama ir finansiškai ant sutrikimo ribos. Daugelis mano koncertų buvo atšaukti, dabar ieškomos naujos datos ateityje, kai kurie iš lauktų svarbių pasirodymų vis dėlto lieka savo vietose (nors ir su atitinkamais apribojimais), pavyzdžiui, koncertai su Paryžiaus simfoniniu orkestru, diriguojamu Tugano Sokhievo.

Dabar vyksta naujų formų paieška, daugelis kompanijų bando online platformas kaip komerciškai pelningą koncertų pakaitalą. Bet nėra abejonių, kad visiems, ir klausytojams, ir atlikėjams, nebus įmanoma atsisakyti gyvo koncerto emocijų, ir aš džiaugiuosi, kad mano pirmi tikrieji koncertai po pauzės vyks būtent Lietuvoje, mano širdžiai artimose aikštelėse.

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien

Pianisto Luko Geniušo ir Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro koncertai įvyks liepos 19 d. 19 val. Pažaislio vienuolyne, liepos 21 ir 22 d. 19 val. Vilniaus kongresų rūmuose, liepos 23 d. 18.30 val. Klaipėdos koncertų salėje. Dirigentas – Gintaras Rinkevičius.

Į koncertus Vilniaus kongresų rūmuose būtina išankstinė registracija el. paštu [email protected]

Mūsų misija

Kurti krikščionišką pasaulėžiūrą atskleidžiantį, aktualų, viltingą ir išliekantį turinį.

Prisidėkite skirdami paramą.