2022 01 19

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

3 min.

Pokytis, kuris padėtų jaustis geriau

Organizatorių iliustracija

Jei Jūs išgyvenate ilgalaikius sunkumus santykiuose, jau kurį laiką nerandate norimo darbo ar nedrįstate pakeisti senojo, gyvenimas neatrodo prasmingas ir trokštate pokyčio, bet nežinote, nuo ko pradėti... Pal. J. Matulaičio socialinis centras kviečia susitikti seminare, kuris gali tapti vienu iš pirmųjų žingsnių gerojo pokyčio link.

Pal. J. Matulaičio socialinis centras kviečia 16–29 m. moteris į nemokamą seminarą, kurio metu pasitelkus įvairius patyriminius metodus ir pokalbius bus ieškoma atsakymų į klausimus „Kokie dalykai iki šiol man padėdavo išgyventi sunkumus, tačiau šiuo metu jie nebeveikia?“, „Kaip atsitiko, kad esu čia, kur esu?“, „Kas man padėtų įgyvendinti pokyčius?“ ir pan.

Tai, kaip mes gebame prisitaikyti prie kintančių gyvenimo aplinkybių, krizinių situacijų, priklauso nuo daugybės asmenybės charakterio savybių, psichologinio atsparumo, gebėjimo išlaikyti pusiausvyrą sudėtingais momentais. Bet tam, kad galėtume išeiti iš užsitęsusios krizinės situacijos, neretai reikalinga atrama bei pagalba. Kartais gali užtekti paprasto nuoširdaus pokalbio su artimais draugais, įsidiegti vieną ar keletą programėlių, padedančių įveikti stresą, kitais kartais geriausia išeitis kreiptis į specialistus, kurie ne tik išklausys, bet ir padės pažvelgti į situaciją kiek kitaip, iš kitokios perspektyvos, padrąsins atrasti savyje jėgų pokyčiui.

Kas nutiko?

Jau beveik dvejus metus gyvename su visą pasaulį apėmusia pandemija. Tai milžiniško masto krizė, kuri turėjo (ir dar turės) neigiamos įtakos visuomenės psichikos sveikatai. Remiantis pasaulyje ir Lietuvoje atliktų tyrimų duomenimis, pastebėta, kad jaunų moterų amžiaus grupėje (16–29 m.) ryškėja polinkis į savižudybę. Tyrėjai daro prielaidą, jog tai gali būti susiję su padidėjusiu krūviu bei atsakomybėmis šeimoje, kai dirbant iš namų moterims tekdavo pasirūpinti ir namuose nuotoliu besimokančiais vaikais. Kai kam dėl apribotų veiklos galimybių teko susidurti su prastovomis ar nedarbu.

Taip pat gyvenimo kokybę ir psichinę sveikatą veikia tokie stresą sukeliantys veiksniai kaip apriboti socialiniai kontaktai, finansinės problemos, adaptacijos sunkumai. Žmonės namuose, darbe, visuomenėje turi galvoti ne tik apie įprastus jiems darbus ir užduotis, bet atsirado ir papildomas rūpinimasis savo ir artimųjų sveikata, dezinfekavimo ir saugių atstumų reikalavimai ir pan.

Užstrigimas ir pokytis

Dažnai nutinka taip, kad žmogus tam tikrame krizės etape užstringa, kartoja tą patį elgesio modelį, kuris niekur nenuveda. Kodėl taip yra? Šveicarų psichoterapeutė V. Kast išskiria vieną iš krizės etapų – inkubacinę fazę. Tai sumaišties, frustracijos, chaoso, nerimo kupinas metas. Gali būti išgyvenamas jausmas, jog niekas nevyksta arba kad tai, kas bandoma daryti, neatneša naudos, yra neefektyvu ir neveikia. Gali kilti pojūtis: kad ir ką darau – niekas neveikia, sumažėja savivertės jausmas. Tada nuleidžiame rankas, išgyvenamas subjektyvus užstrigimo situacijoje patyrimas.

Žodžio inkubacija reikšmė išvertus iš lotynų kalbos (incubatio) yra išperėjimas. Krizė kaip ir kiekvienas reiškinys atskleidžia poliariškumo principą: pažįstamo pasaulio griūtis ir naujos galimybės, augimo potencialas. Galbūt kartais užstringame ir nustojame judėti, nes atrodo, kad tiek vidiniame, tiek išoriniame pasaulyje visko tiek daug, jog nežinia nuo ko pradėti, kaip visa tai aprėpti.

Organizatorių iliustracija

O jei pradėtume nuo labai mažai?

Kartais pats mažiausias judesys savyje turi nemažai galios. Kaip antai pasakoje apie ropę, kurią bandė išrauti visa šeima, pasitelkusi į pagalbą ir kitų pagalbininkų. Galų gale išrauti ropę padėjo maža pelytė.

Krizė yra procesas, kurį gali prakeliauti ir kartu su savimi pasisemti naujų įgūdžių, kitokį pasaulio ir savęs vaizdo jame suvokimą, įgyti naujų elgesio ir reagavimo įgūdžių, arba tai gali būti taškas, kuriame užstringi, ir tai tampa nepatogia komforto zona. Pokyčio pradžia gali prasidėti nuo gebėjimo sąmoningai įvertinti skirtumą tarp to, ką galiu pakeisti, už ką galiu prisiimti atsakomybę bei imtis konkrečių veiksmų, o ką turiu tiesiog priimti kaip gyvenimo duotybę bei rasti būdą, kaip toliau su tuo gyventi.

Paradoksalu, tačiau, kai kalbame apie krizę ir pokytį, svarbu pabrėžti, kad pati krizė jau yra pokytis, kurį belieka priimti ir gyventi toliau ieškant būdų, kaip padėti sau ar šalia esančiajam.

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien

Seminarai skirti 16–29 m. moterims, išgyvenančioms krizę. Jie vyks Vilniuje sausio 29–30 d., Kaune vasario 5–6 d.

Seminarai dalyvėms nemokami, juos finansuoja Jaunimo reikalų departamentas prie SADM.

Daugiau informacijos ir registracija.

Parengė psichologė, jungiškosios krypties psichoterapeutė Kristina Zabielė.