Patinka tai, ką skaitote? Skaitykite ir ateityje skirdami kad ir nedidelę sumą mūsų darbui tęsti. Nepamirškite -> Paremti
Patinka tai, ką skaitote? Nepamirškite paremti.

2023 05 24

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

4 min.

Psichologė: nevalia slopinti vaiko emocijų ir jų skirstyti į geras ir blogas

Pexels.com nuotrauka

Esame tarsi įpratę savo emocijas skirstyti į kategorijas – vienas vadiname geromis, o kitas – blogomis. Visgi vaikų ir paauglių psichologė įspėja, kad toks emocijų skirstymas ir jų slopinimas gali būti žalingas vaiko emocinei gerovei ir vieną dieną sprogti su trenksmu. Specialistė pabrėžia, kad emocijų išgyvenimas formuoja vaiko emocinį intelektą ir yra itin svarbi raidos dalis.

Vaikų ir paauglių psichologė ASTA BLANDĖ dalijasi keturiais patarimais, kuriuos pasitelkę tėvai gali padėti vaikui priimti ir išgyventi emocijas.

Svarbiausia – neneigti emocijų

Pasak psichologės, vaiko emocinis pasaulis pradeda formuotis dar esant motinos įsčiose, tačiau tai, kaip priimti ir išreikšti kylančias emocijas bei jausmus, vaikai mokosi stebėdami juos supančius žmones ir jų emocinį pasaulį.

„Natūralu – tėvai yra tie žmonės, kurie visada šalia, tad vaikai mokosi reikšti emocijas stebėdami tėvus ir kitus artimuosius. Ūgtelėjęs vaikas, maždaug nuo 7 metų, mokosi stebėdamas visą supančią aplinką – tėvus, gimines, mokytojus, draugus“, – sako A. Blandė.

Psichologė dalijasi reikšmingu patarimu – visų pirma reikėtų priimti vaiko emocijas tokias, kokios jos kilo, padėti vaikui įvardinti, kas jam vyksta. Neneigti emocijų vien dėl to, kad jos yra nemalonios arba skaudžiau išgyvenamos.

Jeigu pastebite, kad vaikas sunkiai užmezga santykius su bendraamžiais arba nerimastingai reaguoja į tam tikrus išorinius veiksnius, priežasčių reikėtų dairytis savo pačių elgesyje ir emocijų raiškoje: „Pabandykite pažvelgti į save iš šono, galbūt kartais patys sunkiai reiškiate emocijas – slepiate nuo vaikų liūdesį arba pyktį, garsiai kalbate tik apie teigiamas emocijas. Tai ženklas, kad į pokyčius galėsite keliauti kartu su vaiku. O jeigu jūs esate tinkamas pavyzdys, duokite vaikui daugiau laiko įsisavinti rodomą pavyzdį – kiekvieno raidos kelias skirtingas.“

Psichologė pasakoja, kad darbo praktikoje dažnai susiduria su atvejais, kai tėvams sunku priimti vaikų pyktį savo atžvilgiu, pavydą, baimes, kurios suaugusiesiems atrodo nepagrįstos ar juokingos, nuoskaudas ar nepasitenkinimą tarpusavio santykiais šeimoje.

„Kai kurių tėvų reakcijos būna sunkios ir skaudžios, imama teisinti save ar moralizuoti vaikus, kad jie nedėkingi, nepagarbūs ir nesupranta, kiek daug tėvai dėl jų daro. Tokiu atveju visiems primenu, kad emocijos kyla natūraliai ir jas reikia priimti, kalbėti, koks aplinkinių elgesys sukelia tokius išgyvenimus, ko tikisi ir laukia iš šeimos, susitarti, kaip padėti vienas kitam“, – sako ji.

Pexels.com nuotrauka

Padėkite vaikui sekti emocinį ritmą

Vaikams atpažinti ir sekti savo emocijas gali pagelbėti ir įvairūs įrankiai bei priemonės: specializuotos, pagal vaiko amžių pritaikytos užduočių knygelės, emocijų kortelės, lipdukai ar kitos vizualinės priemonės, kurios žaidybine forma supažindina su aplankančiais jausmais ir būdais, kaip su tais jausmais susidraugauti.

Taip pat žaislai ar kiti mėgstami daiktai vaikams padeda jaustis saugiai, lengviau megzti socialinius ryšius, įveikti baimes, išmokti rodyti dėmesį ir meilę. Įvairūs žaidimai su vizualinėmis priemonėmis vaikams priimtinu būdu leidžia lengviau įsisąmoninti ir ugdyti emocinį intelektą. Tėvams ir ugdytojams gali pasitarnauti įvairūs emocijų kalendoriai, leidžiantys sekti vaiko emocinį ritmą, identifikuoti emocines reakcijas į neįprastus įvykius ar dalykus, o galiausiai su vaiku juos aptarti.

Aptarkite aplinkybes

Psichologės teigimu, tėvai neretai būna linkę emocijas skirstyti į geras ir blogas, tačiau tai gali būti žalinga ir kenkti vaiko emocinio intelekto vystymuisi.

„Pavadindami emocijas geromis ar blogomis, kuriame labai nepalankias aplinkybes blogosioms priimti ir reikšti. Sakydami, kad emocijos gali būti malonios ar nemalonios, kur kas jautriau, šilčiau ir arčiau prisileidžiame tas, su kuriomis būti nelabai lengva“, – sako A. Blandė.

Pasak specialistės, itin svarbu ne tik priimti emocijas, bet ir jas išnagrinėti kartu su vaiku – aptarti, kas ir kodėl jam kelia nerimą, išsiaiškinti susidariusios situacijos priežastį ir aplinkybes. Net ir kalbant apie sunkias emocijas, labai svarbu pabrėžti, kad jas jausti yra normalu.

„Žmonės nuo pat gimimo patiria daugiau sunkių ir nemalonių emocijų, tad geriau išmokti jas priimti, rasti tinkamų būdų jas paleisti ir išmokyti tai padaryti atžalas. Saugodami vaikus nuo nemalonių patirčių, saugome juos nuo realaus pasaulio, kuris vieną dieną tikrai ateis į vaiko gyvenimą. Tuomet tėvai jau nebegalės padėti taip, kaip galėjo padėti anksčiau“, – sako vaikų psichologė.

Pasak specialistės, slopindami sunkias emocijas, tokias kaip pyktis, pavydas, nusivylimas, jas padedame pačiuose atokiausiuose asmenybės kampeliuose: „Net ir sunki emocija, kuri išreiškiama ir paleidžiama laiku, leidžia greičiau atgauti emocinę pusiausvyrą. Jeigu kaupsime jas pasąmonės glūdumoje, emocijos kaupsis ir vieną dieną sprogs su trenksmu.“

Pexels.com nuotrauka

Svarbiausia – būti kartu

Pasak psichologės, priėmus emocijas ir aptarus jų atsiradimo aplinkybes, ateina laikas tėvams žengti patį svarbiausią žingsnį – ieškoti sprendimo: „Kai pripažinote ir aptarėte vaiko emocijas ir jų atsiradimo priežastį, imkitės situacijos sprendimo. Padėkite vaikui nurimti, atrasti pusiausvyrą ir suprasti, kad viskas išsprendžiama. Atkreipkite dėmesį, kad svarbiausia pagalbos dalis yra ne linksminti, o būti kartu, bendrauti ir sumažinti sunkumo jausmą palaipsniui. Būtina vaikui padėti pasipasakoti ir nurimti – ypač mažiems, ikimokyklinio amžiaus vaikams, gali padėti įvairūs žaidimai su vizualinėmis priemonėmis, mėgstami žaislai.“

Visų emocijų priėmimas, taip pat ir nemalonių, leidžia ugdyti emocinį intelektą, stiprinti psichologinį atsparumą ir labiau pasitikėti savimi.

„Emocijų atsiradimo kontroliuoti neįmanoma. Raišką žmogus pasirenka pagal savo brandą, turimas žinias ir įgūdžius. Noras sustabdyti vaiką nuo emocijų, pavyzdžiui, kad jis nereikštų pykčio arba nepatirtų liūdesio, prilygsta norui kontroliuoti prigimtį ir gamtą. Tai nepateisinama ir žalojamai veikia asmenybę su visomis, kartais labai skaudžiomis, pasekmėmis“, – sako psichologė.

A. Blandė primena, kad tai, kaip žmogus jaučiasi būdamas suaugęs, priklauso nuo patyrimų vaikystėje, užaugintų nuostatų ir išmoktų elgesio modelių. Bet kokie draudimai jausti, kalbėti ar sulaukti paramos iš aplinkinių turi neigiamos įtakos suaugusio žmogaus įsitikinimams, elgesiui ir pasirinkimams.

Parengta pagal „Headlineagency“ informaciją.

Norite nepraleisti svarbiausių naujienų? Prenumeruokite naujienlaiškį:

Patinka tai, ką skaitote?

Skaitykite ir ateityje skirdami kad ir nedidelę sumą mūsų darbui tęsti.

Paremkite