Vykdome technologijų atnaujinimo darbus. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų. Norite prisidėti prie pokyčių? Nepamirškite -> Paremti
Atsinaujiname. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų. Bet galite paremti.

2023 02 21

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

2 min.

Užgavėnės šių dienų Vilniuje ir senajame Lietuvos kaime

Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka

Antradienį, paskutinę dieną prieš susikaupimo ir pasninko laikotarpį pradedančią gavėnią, 46-ios dienos iki Velykų, švenčiama archajiška siautulinga žiemos šventė – Užgavėnės. Jos skirtos ne tik žiemai išvaryti, kuo greičiau pavasariui prišaukti, bet ir įvairiausioms negandoms, nelaimėms, ligoms, susikaupusioms per metus, išvaryti.

Per Užgavėnes reikia daryti viską nesivaržant: kuo garsiau triukšmauti, kuo smarkiau išdykauti, kuo daugiau prisivalgyti – blynų, šiupinio su kruopomis, žirnių ir mėsos. Taip pat pagal senąją tradiciją smagu pasistumdyti, pasilaistyti vandeniu, pasisuodinti nuodėguliais, pelenais ir t. t. Pasipuošti įspūdingomis Užgavėnių kaukėmis, stebėti pavasarį ir žiemą simbolizuojančių persirengėlių kovas ir galiausiai ant laužo sudeginti tamsųjį metų laiką įkūnijančią Morės iškamšą. Įspūdingiausios Užgavėnės švenčiamos Lietuvos liaudies buities muziejuje Rumšiškėse.

Kaip teigia Birutė Kazlauskienė ir Kristina GasiulytėLietuvos nacionalinio muziejaus, jeigu persikeltume į senąjį Lietuvos kaimą, matytume, kad Užgavėnės buvo didžiulė džiaugsmo, linksmybių diena, apipinta įvairiais papročiais, tradicijomis ir burtais. Visi Užgavėnių papročiai mūsų senoliams turėjo užtikrinti žemės derlingumą ir gausų derlių. O šiandien į šias tradicijas žvelgiame su šypsena – tai daugiau žaismės ir atsipalaidavimo nuo kasdienybės šventė.

Senieji žmonės tikėjo magine burtų galia bijodami užrūstinti gamtos dievybes, laikėsi tam tikrų taisyklių ir nedirbo per Užgavėnes sunkių darbų. Tikėta – jeigu per Užgavėnes stipriai dirbsi, tai visus metus poilsio neturėsi, be to, ir darbų niekada negalėsi pabaigti iki galo.

Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka
Užgavėnės Vilniuje. Kosto Kajėno / Bernardinai.lt nuotrauka

Užgavėnių dieną buvo stebimi orai ir pagal juos sprendžiama, kokie bus metai ir koks – derlius: jeigu saulė šviečia – reikia skubėti pavasarį anksti sėti, jeigu šlapia ir drėgna – bus geri metai, javai augs bet kur pasėti, o jeigu Užgavėnių dieną kiemai pilni sniego – tai ir Velykos bus su sniegu.

Tai buvo ir diena be dietų, žmonės per Užgavėnes valgydavo nuo septynių iki dvylikos kartų, sotumas turėjo užtikrinti gerus metus. Sakyta, valgyti reikia tiek, kad pilvas būtų kietesnis už kaktą.

Kodėl tokie svarbūs per Užgavėnes blynai? Todėl, kad blynas yra apvalus, o apskritimas buvo suvokiamas kaip neprieinama erdvė piktosioms dvasioms. Kita vertus, karštas, didelis, geltonas blynas – sugrįžtančios saulės simbolis. Blynus kepdavo didelius, per visą keptuvę, ir valgydavo su įvairiais riebiais mirkalais.

Užgavėnės susieja daugybę papročių, žaidimų, dainų. Apibendrinant joms būdinga: gausios vaišės; važinėjimasis, lenktynės; Morės vežiojimas ir jos sudeginimas ar paskandinimas šventės pabaigoje; vaidinimai, persirengus gyvuliais, nepažįstamais žmonėmis bei demonais (ožys, gervė, arklys, giltinė, gydytojas, elgeta, kareivis, čigonas, vestuvininkai ir t. t.); žiemos kovos su Pavasariu vaizdavimas – Lašininio ir Kanapinio dvikova, kurią laimi Kanapinis; vestuvių arba laidotuvių suvaidinimas; laistymasis vandeniu; būrimai.

Užgavėnės susijusios su pavasariu, su derlingumu, su linais. Šitas pavasarinės šventės laikotarpis buvo siejamas su protėvių vėlėmis. Jos tiesiogiai daro poveikį derliui. Kadangi šiuo laikotarpiu aktyviai veikia vėlės (kaip ir per adventą), galbūt tai yra laikas, kai jos gali iš sakralinio pereiti į žemiškąjį, žmonių gyvenamą pasaulį. Todėl ypač stengtasi neužkliūti joms be reikalo, būti tiesiog nepastebimiems.

Alfonsas Survila, Užgavėnės Genčuose 1926 m. Antano Baranausko ir Antano Vienuolio-Žukausko memorialinio muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Balys Buračas, Užgavėnių persirengėliai 1924 m. Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Česlovas Liutikas, morė. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Balys Buračas, Užgavėnių persirengėliai 1924 m. Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Balys Buračas, Užgavėnių persirengėliai. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Vladas Miškinis, Užgavėnių kaukė 1939 m. Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Peliksas Bugailiškis, Užgavenės Kurmaičių kaime 1933 m. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Stasys Vaitkus, Užgavėnės Girdeikių kaime 1938 m. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Užgavėnių šventė Rietave XX a. 2–3 dešimtmetyje. Rietavo Oginskių kultūros istorijos muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Vladas Miškinis, Užgavėnių kaukės 1939 m. Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Vladas Miškinis, Užgavėnių kaukė 1939 m. Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Peliksas Bugailiškis, Užgavenės Kurmaičių kaime 1933 m. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Balys Buračas, Užgavėnės 1926 m. Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Peliksas Bugailiškis, Užgavenės Kurmaičių kaime 1933 m. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Peliksas Bugailiškis, Užgavėnės Dimgailių kaime. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka
Peliksas Bugailiškis, Užgavėnės Dimgailių kaime P. Budraičio sodyboje. Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatas. Limis.lt nuotrauka

Norite nepraleisti svarbiausių naujienų? Prenumeruokite naujienlaiškį:

Atsinaujiname

Vykdome technologijų atnaujinimo darbus. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų.

Norite prisidėti prie pokyčių?

Paremkite