2020 06 26

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

4 min

Viešieji pirkimai – valstybės skaidrumui ir racionaliam biudžeto paskirstymui

unsplash.com nuotrauka

Apie viešuosius pirkimus daugelis tikrai yra girdėjęs. Na, bent jau per žinias, kuomet teigiama, kad buvo organizuojamas vienas arba kitas viešasis konkursas, kurį laimėjo X įmonė. Tiesa, dažniausiai ties šia vieta žinios apie tokio tipo pirkimus ir baigiasi, o viskas yra kur kas įdomiau. Juolab, viešieji pirkimai – tai galimybė šalies piliečiams būti saugiems ir ramiems, kad jų pinigai bus tinkamai paskirstomi, juolab, naudojami visuomenės gerbūviui kurti.

Viešųjų pirkimų sumos – labiausiai traukia dėmesį

Dažnai žiniasklaidoje minimos viešųjų pirkimų sumos, kurios kelia nuostabą. Ne tik visuomenei, tačiau ir patiems verslininkams, kurie nustemba – kokios sumos yra naudojamos tokio tipo pirkimuose. Būtent jos labai dažnai ir paskatina plačiau pasidomėti tokiais pirkimais, galbūt net bandyti teikti savo kandidatūrą.

Žinoma, reikia nepamiršti, kad tos sumos labai kinta nuo sferos. Kuomet kalbama apie statybų sektorių – šimtai milijonų jau nieko nebestebina. Tačiau juk dažnai ir statomi masyvūs objektai, kurie vėliau bus naudojami visuomenės poreikių gerinimui. Žinoma, viešieji pirkimai yra klasifikuojami pagal tipus ir uždari pirkimai dažniausiai apima labai mažas sumas, tad tikrai ne visada ir ne visais atvejais yra kalbama apie milijonus. Tai juk priklauso nuo reikalingų prekių arba paslaugų.

Viešųjų pirkimų įstatymus apibrėžia, kad pats svarbiausias aspektas šiuose konkursuose yra sutarčių vertė ir kuomet riba yra viršijama – atsiranda papildomos gairės, kurų reikia laikytis. Pasiekus tam tikrą ribą apie pirkimus net reikia privalomai skelbti ne tik Lietuvos pirkimų leidiniuose, tačiau ir Europos Sąjungos, kad kitos šalies tiekėjai taip pat galėtų teikti savo kandidatūrą.

Apie mažesnės vertės konkursus galima gauti informaciją greičiausiai užsiprenumeravus specialius online leidinius, kurie kiekvieną dieną arba pagal kitą periodinį grafiką – pateikia asmeninius pasiūlymus. Svarbiausia, kad jie pateikiami labai operatyviai, tad lieka daugiau laiko tinkamam pasiruošimui.

Skaidrumas – prioritetas pirkimuose

Būtent skaidrumas ir legitimumas dažniausiai vadinami prioritetinėmis sąlygomis, kurios keliamos tokio tipo konkursuose. Tiesa, pasigirsta baimių, kad tarnyba, kuri prižiūri konkursus – paprasčiausiai nėra gebi užtikrinti, kad viskas vyksta sklandžiai, galiausiai, kad organizacijų keliami reikalavimai tikrai nėra diskriminaciniai, kad viena arba kita įmonė laimėtų.

Skaičiuojama, kad šiuo metu Lietuvoje yra apie 2 000 organizacijų, kurios turi teisę skelbti konkursus, tai yra, jos išlaikomos valstybės arba dalinai gauna valstybės kompetenciją, paramą. Visas jas prižiūri mūsų valstybės Viešųjų pirkimų tarnyba, kuri būtent ir yra atsakinga, kad viskas vyktų legaliai, juolab, priklausomai nuo situacijos gali teikti tvarkos pakeitimus. Taip pat viešaisiais konkursais papildomai rūpinasi valstybės kontrolė, žinoma, įtraukiamos ir vidaus audito tarnybos, galiausiai, tam tikrais atvejais yra pasitelkiamos Konkurencijos tarybos, prokuratūros, tad akivaizdu, kad institucijų, kurios prižiūri, kad viskas vyktų legaliai yra nemažai.

Kiekviena institucija turi savo veiklos sferas, taip pat turi klausimų sritis, kurios dažniausiai jiems pateikiamos. Jų laikantis gana operatyviai pateikiami atsakymai, taip pat, tikrinami organizuojami konkursai, tad ir džiaugiamasi, kad darbas yra gana sklandus.

Žinoma, taip pat skaidrumą užtikrina ir žurnalistai, kurie dažniausiai po padidinamuoju stiklu tikrina visus didesnius pirkimus, žiūri, kokios sumos „vaikšto“, kas laimėjo ir kitus atvejus, kurie padeda užtikrinti, kad visuomenės žinos – kur patenka jų valstybei skiriami pinigai.

Konkurentų bandymai rašyti skundus

Pasitaiko tokių atvejų, kai laimėjus konkursą užpildomi skundai, kurie susiję su neteisėtais naudojamais veiksmais. Svarbiausia, kad tokias paraiškas teikia ne Viešųjų pirkimų tarnyba, kuri pastebi tam tikrus neatitikimus, tačiau konkurentai, kuriems nepavyko laimėti. Tai nebūtinai yra blogai, kadangi kuo daugiau akių stebi konkursus – tuo daugiau iš skirtingų pozicijų galima pamatyti smulkmenas, kurios tikrai ne iki galo atitinka įstatymus. Ir konkurentai nebūtinai tai daro tik todėl, kad jaučiasi nuskriausti.

Paprasčiausiai labai dideliuose konkursuose tikrai reikia atitikti daug reikalavimų, būtinas nuodugnus pasiruošimas. Natūralu, kad tiekėjai vertina ne tik keliamas sąlygas, tačiau ir konkurentus. Tad kai galiausiai laimi tas, kuris, atrodo, turėjo mažiausiai šansų – tokiu atveju ir atsiranda įvairūs pareiškimai, kuriuose yra abejojama – ar viskas vyko legaliai.

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien

Žinoma, valstybei tai yra žala, lygiai taip pat kaip ir organizacijai, kadangi dažniausiai skundų atveju visa veikla yra stabdoma. Tačiau tai nereiškia, kad reikia nusileisti ir palikti tą rezultatą, kuris yra, jeigu esate tikras, kad pergalė nėra skaidri. Rašyti skundus – būtina, tačiau tik tokiu atveju, kai yra racionalūs bei įvertinti.

Dažniausiai pasitaikantys pažeidimai

Viešųjų pirkimų tarnyba kiekvieną dieną susiduria su labai daug skirtingų pažeidimų, kurie varijuoja. Nuo pačių mažiausių, kurie dažniausiai padaromi netyčia iki grubių, kurie greitai nustatomi ir tokiu atveju konkursai yra skelbiami iš naujo. Tiesa, dažniausiai dominuoja patys mažiausi ir jie yra susiję su tuo, kad organizacijos paprasčiausiai ne iki galo yra susipažinusios su įstatymais, kurių reikia laikytis. O kuo pirkimų praktikos daugiau – tuo viskas einasi sklandžiau. Tačiau natūralu, kad pradėjus pačius pirmus kartus rengti arba dalyvauti konkursuose – klaidos yra ir jų išvengti paprasčiausiai neįmanoma.

Štai todėl tiek vienai, tiek kitai pirkėjų pusei siūlome savo komandoje turėti specialistą, kuris bus atsakingas už viešuosius pirkimus, tokiu atveju jis ne tik puikiai išmanys įstatymus, tačiau taip pat ir seks naujinius, kurie padės užtikrinti, kad viskas „eisis“ sklandžiai.

Svarbiausia – savo galimybių įvertinimas ir terminų laikymasis

Pirkimo konkursai reikalauja detalumo ir dažniausiai visos gairės pateikiamos organizuojamų konkursų gairėse, taisyklėse, tad tereikia kuo detaliau su jomis susipažinti ir tuo pačiu sekti. Blogiausia, kad kai kurios įmonės nusprendžia bandyti dalyvauti konkursuose, tačiau realiai neįvertina savo situacijos. Tai joms tampa tarsi pabandymu ir tuo pačiu savo galimybių įvertinimu. Pirmiausia, dažniausiai tokiems bandymams nėra atsakingai ruošiamasi, tad galiausiai tai vis tiek neparodo realios situacijos. O antra – tai užima laiko organizacijoms, kurios vertina kandidatus, tad geriausia dalyvauti tik tokiu atveju, kai tikrai norite laimėti ir tuo pačiu ruošiate tokį pasiūlymą, kurio paprasčiausiai negalima būtų atsisakyti.

Taip pat paraiškos teikimo metu labai svarbu nuodugniai laikytis terminų, kurie yra pateikiami. Terminai skirti ne tik savo kandidatūros pateikimui, tačiau taip pat ir diskusiniams klausimams, kurie gali padėti kur kas racionaliau įvertinti savo galimybes. Svarbiausia – išnaudoti galimybes, kadangi diskusiniai klausimai gali padėti ne tik realiau įvertinti savo situaciją, tačiau ir apskritai nuspręsti – ar viešieji pirkimai arba konkretus viešasis konkursas – Jums yra tinkamas tuo metu.

Pirkimai 365