2021 04 23
bernardinai.lt
Vidutinis skaitymo laikas:
Visi turi savas istorijas (VI). Saugant medinę kryždirbystę

Beskubant iš Merkinės į Marcinkonis, dešinėje pusėje pusantro kilometro nuo pagrindinio kelio už Trasninko liko Dubininko kaimas, prisigludęs abipus Skroblaus upelio.
Įvažiuojant į Dubininko kaimą nuo Trasninko pusės, prieš pat sodžių, dešiniau kelio – nedidukės kapinaitės. Kapinėse tik keturi mediniai kryžiai. Vyrauja betoniniai, nuo senų laikų likę keletas metalinių kryželių ant akmeninių paminklų. Stovi vienas keturšlaitis, primenantis senuosius stulpinius kryžius, bet kresnas ir padarytas iš geležies.
Dubininkas
1992 m. kapinėse prie Cezario Karlono kapo parko darbuotojai rado nežinomo autoriaus sukurtą krucifiksą. Jis buvo be stogelio, ant paprasto medinio kryželio, pritvirtinto prie pušies, ir jau pradėjęs nykti. Sutarus su savininkais, krucifiksas buvo paimtas į kuriamą etnografinę sodybą Marcinkonyse, o jo vietoje pakabinta kopija, kurią kažkoks niekdarys greitai pavogė, bet originalas saugomas Marcinkonyse. Sovietmečiu panašų, beveik identišką krucifiksą, bet su koplytėle teko matyti Masališkių kaimo kapinėse.
Šalia kaimo kapinaičių kairėje kelio pusėje stovi didžiulis už medžių pasislėpęs medinis kaimo kryžius. Jį sumeistravo kūrybinės stovyklos „Meistrai ir pameistriai. Kryždirbystė Dzūkijoje“ dalyviai. Stovyklą 2018 m. organizavo Lietuvos tautodailininkų sąjungos Dzūkijos skyrius, o dalinį finansavimą skyrė LR kultūros taryba.
Projekto autorė ir darbų organizatorė Audronė Lampickienė sakė, kad stovyklos tikslas buvo atkurti sunykusius ar baigiančius nykti kryžius Dzūkijos nacionalinio parko teritorijoje. Stovykloje darbavosi patyrę kryždirbiai Gintautas Akstinas iš Druskininkų ir Saulius Lampickas iš Alytaus. Jiems talkino ir kryždirbystės amato žinias gilino jaunieji kryždirbiai Artūras Janickas iš Alytaus ir Andrius Kaziukonis iš Puodžių kaimo Varėnos rajono.



Per savaitę stovyklos dalyviai sukūrė tris kryžius. Vienas iš jų, suderinus su kaimo bendruomene, buvo pastatytas prie įvažiavimo į Dubininko kaimą, šalia kapinių. Aukštas, beveik aštuonių metrų aukščio, laibėjantis Karlonų kryžius jau nyko ir skaičiavo paskutines savo gyvenimo dienas. Jo negalėjo išgelbėti ir tradicinis dzūkų kryžių gelbėjimo būdas, kai aukštas kryžius patrumpinamas, nupjovus sutrūnijusią apatinę dalį, o kryžius įkasamas į tą pačią vietą.
Trečias stovyklos dalyvių sumeistrautas kryžius lapkričio mėnesį buvo pastatytas tarp Grybaulios ir Musteikos, šalia senojo kelio. Retas musteikiškis prisimena, kad toje vietoje, pasak Romo Norkūno, stovėjo kalvio Rusecko darbo kryžius, skirtas toje vietoje žuvusiems partizanams. O štai kryžius Pirmojo pasaulinio karo karių kapinėse prie Mergelių akelių (netoli Merkinės) buvo pastatytas rugsėjo 20 dieną. Čia stovėjo netaisyklingų proporcijų 5 metrų aukščio kryžius be jokių papuošimų. Jo kamienas, įspraustas tarp dviejų metalinių sijų, dar galėjo stovėti, bet netaisyklinga kryžma jau nyko ir tik laukė pirmo stipresnio vėjo, kad kristų į žemę. Dzūkijos nacionalinio parko direkcijos darbuotojai, ruošdamiesi įgyvendinti šios kūrybinės stovyklos darbus, talkino organizatoriams rinkdami ikonografinę medžiagą, ieškodami medienos, o ir kryžių, surėmę pečius, statė kartu su stovyklos dalyviais.
Stovyklos organizatorė A. Lampickienė, pastačius kryžių, pasidžiaugė, kad tautodailininkai savo veikla prisideda prie gražios misijos puoselėjant kryždirbystės tradicijas, o kryždirbys S. Lampickas pasakojo: „Daug keliauju po Lietuvą. Skaudu matyti nykstančius mūsų senolių statytus kryžius. Tai nepagarba mūsų praeičiai, tradicijoms. Ir Varėnos krašte, ir Klepočiuose (prieš 30 metų sukurtas memorialas Stalinizmo aukoms atminti – red.) daug kryždirbystės statinių bebaigiančių suirti dėl nepriežiūros. Vienas iš mano stogastulpių Klepočiuose perlūžo pusiau. Tokių atvejų būtų galima išvengti laiku impregnuojant medinius paminklus. Kuriant kryžius stovyklos metu norėjosi, kad jie būtų panašūs į buvusiuosius. O štai saikingas ornamentas ant vokiečių karių kapinių kryžiaus gimė spontaniškai. Kad patrauktų žvilgsnį, kad praeivis stabteltų ir susimąstytų.“
Ir tas kuklus spontaniškai gimęs ornamentas liudija, kad atstatant kryžių kartais verta ir reikia įnešti ką nors naujo, neperžengiant trapios ribos tarp autentikos ir noro padaryti gražiau, kad žmogus stabtelėtų ir susimąstytų.
Išties nykstant kaimams tokių kūrybinių stovyklų organizavimas – vienas iš nedaugelio kelių siekiant išsaugoti medinę kryždirbystę Lietuvoje ne tik kapinėse, bet ir kraštovaizdyje.
Naujausi

Tvarios taikos manifestas: be esminių pokyčių pačioje Rusijoje karas nesibaigs

Kada gerumas sušvinta Dievo dovanotomis spalvomis

Kai Bažnyčia mus nuvilia

Aludės sfinksas

Vysk. A. Poniškaitis: „Aiškinamės, kodėl informacija dėl kun. K. Palikšos teistumo nepasiekė vyskupų“

Kodėl nusilpsta santykis su tėvu ir kaip jį atkurti suaugus? Psichoterapijos praktiko patarimai

Po trejų metų pertraukos į Klaipėdą sugrįžta Šv. Pranciškaus vargonų muzikos festivalis

Popiežius prašė melstis už dėl karų ir stichinių nelaimių kenčiančius žmones

Popiežius: Šventoji Dvasia – darnos pasaulyje, Bažnyčioje ir mūsų širdyse kūrėja

Politologas N. Maliukevičius: „Pagrindinis Rusijos propagandos taikinys yra Vakarų valia remti Ukrainos kovą“

Ir kunigas gali padaryti sunkių nuodėmių
