2023 04 02
bernardinai.lt
Skaitymo ir žiūrėjimo laikas:
Žiūrėdamas į žalią verbos šakelę ir pats atsigauni. Verbų papročiai ir tradicijos

Yra tokia graži sena sakmė – apie paukštelį sužeistu sparneliu, prašantį medžių pagalbos jį priglausti savo šakose peržiemoti. Iš pradžių prašo ąžuolo prieglobsčio, tačiau šis atsisako, esą paukštis sulesiąs visas jo giles. Prašymai kitų medžių taip pat pasibaigia atsisakymu. Ir tik vienintelis kadagys sužeistam paukšteliui sako: aš tave priglausiu, duosiu tau uogų, ir tu peržiemojęs sutiksi pavasarį sveikas ir atsigavęs.
Ir ši sakmė, pasakoja muziejininkė EDITA PREGLAUSKIENĖ, Lietuvos nacionalinio muziejaus Naujajame arsenale veikiančios parodos „Kelkis, kelkis – jau Velykos!“ viena iš kuratorių, iš tiesų atveda į Verbų sekmadienio simboliką – kodėl lietuviams tokia svarbi verba ir visžalio augalo šakelė.
Velykų laukimas prasideda iš karto po Užgavėnių ir trunka ilgą laikotarpį – septynias gavėnios savaites, iš kurių pati svarbiausia yra paskutinioji, Didžioji, savaitė, prasidedanti Verbų sekmadieniu. Neatsiejama jo tradicija – verbų šakelių šventinimas. Minėdami Kristaus įžengimą į Jeruzalę žmonės sveikindami klojo jam po kojomis palmių šakas, dėl to daugelyje krikščioniškų šalių šis sekmadienis taip ir vadinamas – Palmių sekmadieniu. Lietuvoje, kadangi vietoj palmių tradicinei verbai naudojamos kadagių šakelės su įkomponuojama verba, virba – gluosnio ar karklo šakele – šventė vadinasi Verbų sekmadienis, arba Žagarinė, arba Verbinė.



Tikima, kad visžalio augalo šakelė sukaupusi daug gyvybinės energijos, pavasarį skatinančios gamtos ir žmonijos atgimimą. „Žiūrėdamas į žalią šakelę ir pats atsigauni. Ir ši simbolika yra labai gili“, – sako muziejininkė E. Preglauskienė.
Ji primena, kad Velykų papročiuose persipynęs senasis ikikrikščioniškas tikėjimas ir krikščionybė. Būtent visžalio medžio garbinimas atėjęs iš senojo tikėjimo. Žaliai šakelei nuo seno suteikiama maginė prasmė. Ne veltui yra išlikęs paprotys po pamaldų verbų šakele paplakti savo artimą linkint sėkmės. Iš seno būdavo tikima, kad ir pats kadagys – šventas medis, todėl atsikėlus ankstų Verbų sekmadienio rytą, nelaukiant pamaldų, kadagiu būdavo paplakami dar miegantys vaikai. Nes tikėta – jei būsi paliestas verbos – vadinasi, visus metus būsi sveikas, gerai augsi, tave lydės sėkmė.
„Įsigalėjęs paprotys būtinai priliesti verbos šakele kitą žmogų, kad ta gyvybė, laikoma medyje visus metus, persiduotų kitam. Būdavo sakoma: ne aš mušu – verba muša. Už savaitės Velykos. Ar pažadi man margutį? Tokia būdavo oracija“, – primena muziejininkė.
Pagal seną paprotį būdavo apeinami ir verba apsmilkomi laukai – kad derlius būtų geras. Taip pat gyvuliai, pirmą kartą pavasarį išgenami į ganyklą. Ta žalios šakelės gyvasties jėga, pasak E. Preglauskienės, yra svarbiausias mūsų garbinimo užtaisas.
Verba lietuviui svarbi visus metus – būdavo laikoma namuose ir naudojama kaip apsauga: tikėta, kad ji turinti magišką apsauginę galią nuo ligų, nuo gaisro, nuo perkūno, nuo įvairių negandų. Verbą pasmilkydavo prie ligonio, kad aplenktų ligos ir negerovės. Netgi siūlui, kuriuo būdavo surišama verba, teikta svarba – jis būdavo naudojamas liaudies medicinoje, rišamas ant riešo per javapjūtę, kad rankos neskaudėtų, arba juosmens. Nubyrėję verbos spygliukai, pasakoja Nacionalinio muziejaus velykinės parodos kuratorė, būdavo kruopščiai sušluojami, suberiami į maišelį ir pakabinami prie krosnies. Žaibuojant ar trankant perkūnui kaip namų apsaugą saujelę kadagių spygliukų įmesdavo ugnin.




Ilgainiui, pasak E. Preglauskienės, prieš porą šimtų metų Vilniaus regione prie Sudervės susiformavo tradicija rišti verbas iš džiovintų augalų. Manoma, kad vilnietiškų verbų pynimo fenomeno ištakos siekia miestietiškas amatininkų cecho procesijas, kuriose būdavo nešamos džiovintų augalų puokštelės ir popierinės gėlės. Vilnietiškoje verboje aplink lazdynų kotelį tankiai tarsi kilimas rišami įvairūs džiovinti augalai, gėlės – dėl to pagrindinė vilnietiškos verbos forma vadinama voleline arba kilimine.
„Manoma, kad pirmosios vilnietiškos verbos buvo nedidukės, jų ornamentai būdavo paprasti, sudaryti iš dviejų spalvų žolynų, – pasakoja E. Preglauskienė. – Galbūt tai būdavo horizontalios juostelės, galbūt – įvijos. Paskui raštai sudėtingėjo, atsirado įvairesnių Vilniaus krašto verbų formų: ir širdelės, plokščiosios, vainikinės – labai gražios, puošnios. Jomis namuose puošdavo šventųjų paveikslus.“
Vilnietiškų verbų rišėjos veiklos turi visus metus – nuo pat augalų sėjos, jų nurinkimo tinkamiausiu metu iki džiovinimo, vėliau dažymo. O pačios verbos pradedamos rišti prieš didžiąsias metų pabaigos šventes.
„Kiekviena verbų rišėja turi savo būdą, kaip rišti verbą, kaip laikyti siūlą. Šis amatas dažniausiai giminėje perduodamas iš kartos į kartą. Esama ir ketvirtos, penktos, ir netgi septintos kartos Vilniaus krašto verbų rišėjų“, – sako muziejininkė.
Rengiant vaizdo pasakojimą dėkojame Lietuvos nacionaliniam muziejui.
Paroda „Kelkis, kelkis – jau Velykos!“ Lietuvos nacionalinio muziejaus padalinyje Naujajame arsenale veiks iki 2023 m. gegužės 2 d. Jos kuratorės – dr. Elvyda Lazauskaitė ir Edita Preglauskienė.
Naujausi

Baltijos valstybių užgrobimo byla JAV Kongrese 1953 metais – ką prisimename?

Arkivyskupo G. Grušo žinia apie kunigo K. Palikšos atvejį

Moterų vaidmuo siekiant įveikti skurdą ir badą

Popiežius: Afrika pasiūlys naujovių, lems ateities kelius

Psichoterapeutas E. Laurinaitis: pagyrimas – pagrindinis stimulas vaikui tobulėti

K. Malevskienė apie komunikaciją Bažnyčioje: krizių valdymo pirmoji taisyklė yra greitis ir tiesa

(Ne)išsipildžiusios M. Martinaičio poetinės pranašystės

Didysis Kretingos geradaris prelatas Pranciškus Juras

Kunigas R. Urbonavičius: Bažnyčiai reikia apsivalymo

Tikinčiųjų reakcija į Bažnyčios skandalą: būtinas nepriklausomas ir išsamus tyrimas

Tvarumas ir vaikai: pasaulio šviesuolių raginimas
