2020 10 10

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

3 min

Filosofas A. Badiou: „Ginkime meilę kaip tikrą ir rizikingą nuotykį“ 

Unsplash.com nuotrauka

Prancūzų filosofas Alainas Badiou gimė 1937 m. Rabate, Maroke. Šiuo metu jis yra laikomas vienu įtakingiausių ir svarbiausių šiuolaikinių filosofų.

AEON.com parengė trumpą pokalbį su filosofu apie meilę šiuolaikiniame pasaulyje. Anot A. Badiou, meilė yra stipriausios įmanomas kito žmogaus patyrimo, supratimo ir pažinimo būdas. 

„Jeigu meilė neegzistuotų, apie ką žmonės kalbėtųsi?“ – svarsto A. Badiou. 

Meilė yra vienas stipriausių subjektyvių jausmų, kurį išgyvename. Dažnai meilė įvairiuose meno kūriniuose pasirodo kaip pagrindinis vyksmo variklis, tačiau šiandien ją nuolat reikia ginti nuo to kaip suvokiame save pasaulyje. Meilė yra pats stipriausias būdas, žinomas žmonijai, sukurti intymų santykį su kitu. Tokiame santykyje turime priklausyti vienas nuo kito, tokia meilės, intymaus santykio charakteristika tiesiogiai prieštarauja moderniam individualizmui. Atrodo, kad šį pasaulį yra persmelkusi mintis, jog kiekvieno žmogaus pagrindinė veikimo priežastis yra patenkinti savo norus ir interesus. Jeigu mąstome tik taip, tuomet meilė iš tiesų tampa šiuolaikinės visuomenės priešu. 

Šiuolaikiniame pasaulyje tam tikras meilės pasirodymo formas reikėtų stebėti atidžiau. Anot A. Badiou, šiuolaikinės pasimatymų platformos (angl. dating apps), tokios kaip „Tinder“, siūlo keistą meilės versiją. Tokiose vietose mums garantuojamas romantiško pobūdžio susitikimas iš anksto. Atrodo, kad „susiderinę“ (angl. match) joje manome, kad radome sau tinkamą žmogų, nes tas žmogus mums jau patinka arba mes jam patinkame romantine prasme. Tarsi nebereikia žmogaus pažinti tam, kad jis mums patiktų. Jeigu pasimatymo platformoje dar galime ką nors apie tą žmogų sužinoti arba atlikti „suderinamumo testą“, tuomet darome prielaidą, kad jis į mus panašus, turi tokį patį skonį, tokius pat norus, kaip ir mes. Ir mus tenkina. 

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien

A. Badiou mano, kad tokios pirmojo susitikimo prielaidos prieštarauja tikrai meilės apibrėžčiai, nes tai reiškia, kad santykyje nebelieka nuotykio elemento, nebereikia rizikuoti, juk abipusis pasitenkinimas jau garantuotas, meilė funkcionuoja kaip verslo sandėris. Prancūzų filosofas teigia, kad tai kelia rimtų iššūkių meilei kaip tokiai. Meilę reikia apginti nuo individualistinės ir egoistinės pasaulio vizijos ir suvokti ją kaip rizikingą, tikrą nuotykį, kurio baigtis niekada nėra aiški. 

Filosofas Alainas Badiou. Wikipedia.org nuotrauka

Anot A. Badiou, meilė yra savotiška drąsos pamoka. Kaip ir iš anksto sutartose vedybose, taip ir šiuolaikinėse pasimatymų platformose, žmogus stengiasi išvengti rizikos užmegzdamas santykį su kitu.

„Kai kalbėdamas apie meilę susitelkiu į rizikos ar atsitiktinumo elementą, noriu pasakyti, kad meilė kaip kūrybos ir nuolatinio išradimo procesas yra susijusi su žmonių susitikimu ir bandymu susipažinti. Kiekvienas susitikimas [su kitu žmogumi] yra rizikingas. Juk susitikti gali žmonės ir iš visiškai skirtingų pasaulių“, – savo požiūrį į meilę dėsto A. Badiou.

Modernus pasaulis suvokia žmoniją kaip atskirų individų sankaupą, nesusijusią tampriais ir giliais ryšiais: „Kiekvienas yra vienas“, – sako A. Badiou. 

O štai meilė sukuria požiūrį į pasaulį ne iš vieno žmogaus perspektyvos, o iš dviejų. Perėjimą iš buvimo vienu į buvimą dviese arba drauge galima pavadinti šiokia tokia revoliucija. Atrodo, kad pasaulis staiga įgauna dar vieną, papildomą plotmę, kurios iki tol nematei. Ši patirtis labai svarbi tuo požiūriu, kad leidžia mums suvokti pasaulį kaip nuolat palaikomą ne paskirų vienetų, o žmonių daugybės ir tarp jų besimezgančių ryšių. 

Daug žmonių atmeta meilę, atsisako jos aiškiai nesuprasdami, kad meilė yra kūrybos procesas. Šiuolaikiniame pasaulyje, susidūrę su kokia nors kliūtimi, dažnai nusprendžiame pabėgti ir judėti kur nors kitur. Pakeisti darbą arba žmogų kuo nors kitu, geresniu arba keliančiu mažiau iššūkių. Jeigu susitaikysime su mintimi, kad tik susidūrę su mums keliančiu nerimą, sunkiu dalyku turime pasiduoti, iškart pasmerksime save nuobodžiam, nuostabos nekeliančiam gyvenimui.

„Neneigiu, kad egzistuoja skausminga meilės pusė. Neneigiu, kad žmonės patiria nusivylimą, kad būna paliekami, ir tai yra skaudžios emocijos. Bet jeigu dėl to atsisakote meilės, tuomet atsisakote ir paties stipriausio įmanomo kito žmogaus patyrimo“, – svarsto A. Badiou. 

Parengta pagal AEON.com

Mūsų misija

Kurti krikščionišką pasaulėžiūrą atskleidžiantį, aktualų, viltingą ir išliekantį turinį.

Prisidėkite skirdami paramą.