2020 10 24

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

2 min

Kas yra pandeminis nuovargis ir kaip su juo dorotis? 

Unsplash.com nuotrauka

Nuo pat kovo mėnesio žmonės tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje bando susidoroti su COVID-19 pandemijos keliamais iššūkiais. Vienas jų – kiekvieno iš mūsų psichologinė sveikata. Dažnas tokį ilgą laikotarpį gyvenant išskirtinėmis sąlygomis sieja ir su nuovargiu. Kaip atpažinti nuo pandemijos atsirandantį nuovargį ir galiausiai padėti sau su juo susidoroti? Kokie pagrindiniai tokio nuovargio požymiai?

Dešimt pandeminio nuovargio ženklų:

  • Mažiau kruopščiai plaunatės rankas arba rūpinatės taisyklingu kaukės dėvėjimu.
  • Mažiau galvojate apie saugų atstumą susitikę su kitais žmonėmis.
  • Nepaisant to, jog miegate pakankamai, tačiau vis tiek jaučiatės išsekęs.
  • Gerokai lengviau suirztate ir esate nekantresnis.
  • Dalykai, kurie jums nekeldavo didelio rūpesčio, dabar jus dirgina.
  • Jaučiate daugiau streso dėl įvairių jums anksčiau buvusių įprastų užduočių ir situacijų.
  • Nebesidomite dalykais, kurie anksčiau jums teikdavo džiaugsmą. 
  • Nežiūrite viltingai į ateitį. 
  • Geriate daugiau alkoholio, vartojate daugiau kitokių psichotropinių medžiagų ar daugiau valgote.
  • Jums sunkiau susitelkti ir susikaupti. 

Kaip dorotis su nuovargiu nuo pandemijos? 

Jeigu pastaruoju metu jums sunku prisiversti nešioti kaukę, laikytis fizinės distancijos ar kruopščiai plautis rankas, priminkite sau, kad šie įpročiai yra vienas iš būdų, kaip jūs galite bent šiek tiek kontroliuoti situaciją. Atlikdami šiuos paprastus veiksmus jausitės labiau įgalinti ir turėsite daugiau vilties, kad galite save ir savo artimiausią aplinką apsaugoti nuo viruso plitimo. 

Užuot stengęsi maistu arba alkoholiniais gėrimais numalšinti kokius nors jums ramybės neduodančius jausmus, pabandykite įvardyti sau, ką jaučiate. Susitelkite į šiuos jausmus, galvokite apie juos, kol galiausiai su jais susitaikysite ir galėsite ištverti, o ne nuo jų pabėgti valgydami arba svaigindamiesi. 

Kalbėkitės su savo draugais ar artimaisiais, kurie taip pat gali labai panašiai jaustis. Dalinkitės savo patirtimi ir įvairiomis dorojimosi su susiklosčiusia situacija strategijomis. Kitų patirtys jums galite padėti, o jūsų patirtys gali padėti jiems. 

Įdomu? Prenumeruokite naujienlaiškį ir skaitykite mus kasdien

Pasirinkite kokį nors užsiėmimą, kuris jums anksčiau teikdavo džiaugsmo, tačiau pastaruoju metu nenorėjote jo daryti. Užsirašykite tris priežastis, dėl kurių jums ta veikla patikdavo, turėkite tas priežastis mintyse ir galbūt tą užsiėmimą atrasite vėl iš naujo. Toliau užsiimkite veikla, kuri jums patinka, sugrįš ir „normalumo“ jausmas, taip pat galėsite tvirčiau pajusti savastį. Veikla, kuri jums patinka, visuomet gali sumažinti stresą, taip pat padėti susikaupti, sutelkti dėmesį. 

Pasakykite aplinkiniams, kad jaučiatės suirzęs ir nekantrus. Pasakius, kaip jaučiatės savo artimiesiems, jiems taip pat bus lengviau jus suprasti ir taip pat suvokti, kodėl jūs galbūt elgiatės kitaip, nei yra įprasta, priimti šią situaciją šiek tiek ramiau ir negalvoti apie tai, kad jie kaip nors jums „nusikalto“. Jūs tiesiog esate labiau suirzęs nei įprastai. Žinoma, reikėtų sąmoningiau žiūrėti į savo neigiamas emocijas ir saugoti aplinkinius nuo perdėtos jų raiškos. Labai svarbu pandemijos metu saugoti santykius su žmonėmis, nes būtent jie mums padeda išgyventi sudėtingas situacijas ir išlaikyti bent dalį savasties. 

Parengta pagal PsychologyToday.com